Agenda Zomerprogramma

1 juli – 25 augustus 2024

Ontdek ons publieksprogramma deze zomer in de Oude Kerk, een verfrissende oase in de stad.

Zomer in de Oude Kerk
De Oude Kerk is tijdens de zomermaanden een frisse oase in de stad. Ontdek de geschiedenis van het oudste gebouw van Amsterdam, onze huidige tentoonstelling A Veil as a Glaze van kunstenaar Ana Navas of ons uitgebreide publieksprogramma.

Nu te zien: Ana Navas: A Veil as a Glaze
T/m 25 augustus

In A Veil as a Glaze gaat kunstenaar Ana Navas op zoek naar reizende details en motieven in onze beeldcultuur. Navas presenteert een serie glassculpturen die bestaan uit collages van patronen die ze ontleende aan het bloemmotief van het achttiende-eeuwse behang in de Spiegelkamer, de ruimte waar Rembrandt zijn huwelijksakte tekende. Maar ook aan zijn portretten van Saskia als de Romeinse godin Flora. Saskia, zijn vrouw en muze, die in de kerk begraven werd. De presentatie is de gehele zomer te zien in drie bijzondere ruimtes van de Oude Kerk, de Spiegelkamer, Oudezijdskamer en Bibliotheek.

Oude Kerk Ana Navas Aad Hoogendoorn lowres 116

Monuments #14: Imbruno/Haselböck
Zaterdag 6 juli | 20:00 - 21:00

Dubbelconcert op zaterdag 6 juli. De Oude Kerk verwelkomt twee internationaal gevierde concertorganisten: onze eigen organist-titulair Matteo Imbruno en oude muziek-pionier Martin Haselböck. Een concertprogramma met avant-garde werken en tijdloze orgelmuziek. Waaronder een van de eerste composities voor (pijp)orgel en elektronica van de Roemeense componist Ernest Křenek en een minimalistische Litanie van Jan Welmers.

Oude Kerk bouwkundige oplevering orgel 008 high res

Stadsharttop
Woensdag 10 juli | 15:00 - 18:00

Kom op woensdag 10 juli naar de Stadshart Top in de Oude Kerk. Deze editie staat in het teken van sociale thema's zoals dakloosheid, eenzaamheid, empathie en compassie. De top start plenair en gaat vervolgens uiteen in groepen. Per thema blijft een tafel op locatie voor verdieping en actie, terwijl een andere tafel de buurt ingaat om in gesprek te gaan met bewoners. Daarna komen de tafels terug voor een terugkoppeling en borrel.

Stadsharttop

Oude Kerk x Pride 2024
De Oude Kerk viert Pride 2024 mee met een uitgebreid activiteitenprogramma. Onder meer met een bijzondere performance van countertenor Mikhail Abramishvili en een speciale Pride-editie van muziekserie Silence.

Oude Kerk Its OK Cirkel 7 State of the Arts 1 low res 19 foto Maarten Nauw

Queer Sex Worker Festival
Vrijdag 26 juli | 13:00 - 18:00

Vorig jaar verwelkomde de Oude Kerk in het kader van kunstproject It's OK... commoning uncertainties het Queer Sex Worker Fesitval tijdens Pride. Dit jaar, op vrijdag 26 juli, vindt het Queer Sex Worker Festival plaats op het Oudekerksplein. Een uitgebreid programma van spoken word tot dansacts, voordrachten en muziek van top-dj's.

meer informatie

Performance Mikheil Abramishvili (i.s.m. Queer Currents)
Zaterdag 27 juli | 11:00 - 12:00

Countertenor Mikheil Abramishvili presenteert een grensverleggende opera-performance in de Oude Kerk. Abramishvili zingt zes barokaria's gekleed in draagbare sculpturen ontworpen door Uta Bekaia. Deze uitvoering in de Oude Kerk is een voorproefje van een groter project van Bekaia, dat gepland staat voor 2025. Het project is gecureerd door Daria Kravchuk.

*De performance is vrij toegankelijk met een geldig toegangsbewijs voor de Oude Kerk.

8 F63 B859 C4 C0 4790 AB40 07 A2 D95 ADDE9

Queer Care Conversation #2: Alex Blum
Donderdag 1 augustus | 17:00 - 18:00

Aan de vooravond van de speciale Pride-editie van muziekserie Silence organiseren we een tweede Queer Care Conversation. Onze artistiek directeur, Mariette Dölle, gaat in gesprek met gastcurator Julia Visser en choreograaf Alex Blum (zij/hen) over Blum's afstudeerproject en performance Sister Songs.

*Het gesprek is vrij toegankelijk met een geldig toegangsbewijs voor de Oude Kerk.

Oude Kerk Queer Care Conversation 07 low res foto Maarten Nauw

Silence #53: Pride | Sister Songs
Vrijdag 2 augustus | 08:00 - 09:00

Tijdens deze speciale Pride-editie van muziekserie Silence presenteert Alex Blum, Sister Songs. Een performance over de relatie tussen de eigenschappen van de stem en het gebruik daarvan buiten gendernormen. Als een sonische choreografie nodigt Sister Songs ons uit om anders te luisteren en los te komen van het traditionele denken over gender.

Nelliedeboer2