Monuments #14: Matteo Imbruno en Martin Haselböck

6 juli 2024

Avant-garde en tijdloze orgelmuziek van Muffat tot Křenek.

bestel ticket(s)

Let op: De aanvangstijd van het concert is met een half uur vervroegd en begint nu om 19.30 uur.

Matteo Imbruno (1964)
Max Reger (1873 – 1916)
Introductie en Passacaglia in D mineur
Jan Welmers (1937 – 2022)
Litanie
Martin Haselböck (1954)
Georg Muffat (1653 – 1704)
Toccata Septima
Ernest Křenek (1900 – 1991) Orga-nastro: für Orgel und Tonband, op. 212
Improvisatie op een thema van Anton Bruckner (1824 – 1896)

Over het concert
De gevierde concertorganisten Matteo Imbruno en Martin Haselböck presenteren een veelzijdig concertprogramma met tijdloze orgelmuziek. Het repertoire omvat onder meer een aantal avant-garde stukken uit de orgelmuziek. Waaronder een van de eerste composities voor (pijp)orgel en elektronica van de Roemeense componist Ernest Křenek uit 1971 en een minimalistische Litanie van Jan Welmers. Het programma opent met de dynamische Introductie en Passacaglia in D mineur van Max Reger, uitgevoerd door onze organist-titulair, Matteo Imbruno. Imbruno speelde dit werk onder meer tijdens zijn eerste officiële concert als student. Vervolgens klinkt Welmers' Litanie. Een stuk dat werd gecomponeerd in het jaar dat Imbruno zijn orgelstudie in Rotterdam begon. Aansluitend speelt Martin Haselböck Georg Muffat's Toccata Septima. Muziek die dateert uit dezelfde periode als het Vater Müller orgel. Daarna volgt een pionierscompositie van Ernest Křenek uit 1971, die geldt als van de vroegste composities voor (pijp)orgel en elektronica. Haselböck besluit het concert met een eigen improvisatie op een thema van Anton Bruckner.

Oude Kerk bouwkundige oplevering orgel 008 lowres

Over Matteo Imbruno
Matteo Imbruno (1964) is een gevierd concertorganist. Hij studeerde orgel in Bologna (Liuwe Tamminga), Rotterdam (Bernard Winsemius) en Lübeck (Martin Haselböck). Hij is sinds 1997 organist-titulair van de Oude Kerk in Amsterdam en vervult daarmee dezelfde functie die Jan Pieterszoon Sweelinck in de 17e eeuw bekleedde. Als concertorganist speelde hij op de meest prestigieuze festivals en muziekcentra van de wereld. Hij was gastdocent aan het Buenos Aires Conservatory, University of Rosario, University of Mendoza (Argentinië), Arizona State University en Brown University (USA). Imbruno is artistiek leider van de Fondazione Accademia di Musica Italiana per Organo in Pistoia.

Over Martin Haselböck
Martin Haselböck (1954) is organist en dirigent. Hij wordt beschouwd als een van de belangrijkste vertegenwoordigers van de historische uitvoeringspraktijk. Hij concerteert veelvuldig als organist en nam meer dan vijftig solo-cd’s op. Bekende componisten, onder wie Alfred Schnittke, Ernst Krenek en Friedrich Cerha, schreven nieuw orgelwerk voor hem. In 1985 richtte Martin Haselböck zijn eigen orkest op: de Wiener Akademie. Als gastdirigent gaf Martin Haselböck leiding aan onder meer de Wiener Symphoniker en Los Angeles Philharmonic. Als operadirigent werkte hij in de theaters van steden als Hamburg, Hannover en Keulen. Van 2007 tot 2010 was Martin Haselböck artistiek leider van het Reinsberg Festival in Oostenrijk. Sinds seizoen 2005/06 is hij music director van het Musica Angelica Baroque Orchestra in Los Angeles.