07 september 2024 t/m 09 februari 2025

Navid Nuur - When Doubt Turns into Destiny

Van 7 september 2024 presenteert de Oude Kerk een nieuwe grootschalige context-specifieke tentoonstelling van Navid Nuur.

Boek nu
Oude Kerk Navid Nuur 9336 LR Natascha Libbert 2
001 OUDE KERK INTERIEUR MEI 2018 PH GJ van ROOIJ
004 OUDE KERK INTERIEUR MEI 2018 PH GJ van ROOIJ
Oude Kerk Navid Nuur 9366 LR Natascha Libbert
007 OUDE KERK INTERIEUR MEI 2018 PH GJ van ROOIJ
Oude Kerk Navid Nuur 9461 LR Natascha Libbert 2

Navid Nuur laat in de Oude Kerk een boodschap achter voor mensen die over honderd jaar leven: pas in 2125, een tijdspanne van honderd jaar, zijn alle vazen uit de kerk vertrokken en is When Doubt turns into Destiny voltooid.

Bekijk ook

Bekijk hier tentoonstelling details

In de Oude Kerk pelt Nuur de dynamiek van de tijd af tot fysieke ervaringen die gaan over aarde, water, lucht, geur, vorm en tastzin.

When Doubt turns into Destiny

Een grote blaasbalg blaast lucht, een hangend transparant doek breekt het zonlicht, een stapel kiezelstenen slinkt. Nuur nodigt uit om de Oude Kerk zintuiglijk te ervaren, en daarmee op het zijn van de mens in de wereld te reflecteren. When Doubt turns into Destiny ademt het denkbeeld dat de mens, ondanks al zijn kennis en kunde, een vergankelijk wezen is, dat veel langer niet dan wel bestaat.

2125

Een belangrijk onderdeel van de tentoonstelling komt pas in 2125 ten einde. Nuur boetseert in de loop van de maanden een serie van honderd vazen in de Oude Kerk. De klei hiervoor vermaalt hij met grond en gruis uit alle delen van de stad Amsterdam. De vazen worden opgeslagen in de IJzeren Kapel, van 1515 tot 1892 de kluis van de stad. Elk jaar wordt een vaas gegeven aan een ontvanger in uitwisseling van een (financiële) tegenprestatie. Navid Nuur laat in de Oude Kerk een boodschap achter voor mensen die over honderd jaar leven: pas in 2125, een tijdspanne van honderd jaar, zijn alle vazen uit de kerk vertrokken en is When Doubt turns into Destiny voltooid.