Queer Care Conversation #2: Alex Blum

1 augustus 2024

Artist talk over performance SISTER SONGS aan de vooravond van Pride-editie Silence.

Aan de vooravond van de speciale Pride-editie van Silence organiseren we een tweede Queer Care Conversation. Directeur van de Oude Kerk Mariette Dölle, gaat in gesprek met gastcurator Julia Visser en choreograaf Alex Blum over Blum's afstudeerproject en performance SISTER SONGS.

Tijdens de tweede queer care gesprek stellen we "pride" centraal, en reflecteren we op de rol van 'care' in activisme. Zorg tijdens Pride activisme is erg belangrijk en wordt gemobiliseerd door de queer community. 'Activisme is geen sprint, we rennen een marathon', zoals Blum zegt.
Als curator, is Julia Visser met name geïnteresseerd in de ruimtelijke kwaliteiten van zang en de bijdrage die het kan leveren aan world-building. Stem en zang zijn krachtige hulpmiddelen die gevoelens van angst en verwarring tegengaan, om adrenalineniveaus te verlagen en vriendschappen en gevoelens van solidariteit te manifesteren. Het zingen van liederen is door de eeuwen heen onderdeel geweest van het liturgie van de Oude Kerk, waarbij de expressieve vorm transformeerde naar gelang de verschuivingen van heersende klassen - katholicisme, protestantisme en een hedendaagse kunstruimte. Blum noemt haar vocale performance die op twee augustus gepresenteerd wordt tijdens het Silence ochtendconcert een manier van 'sistering'. Wat bedoelt ze hiermee? En hoe openbaart de specifieke transfemme-stem zich in een relationele wereld van solidariteit?

Pride-editie Silence

Op vrijdag 2 augustus, tijdens een speciale Pride-editie van muziekreeks Silence presenteert Alex Blum, SISTER SONGS. Een performance over de relatie tussen de eigenschappen van de stem en het gebruik daarvan buiten gendernormen. Het stemgeluid en de stemhoogte worden gewoonlijk als bepalende indicatie van iemands gender beschouwd. Zo gelden bepaalde stemmen traditioneel als typisch mannelijk of vrouwelijk. Maar wat gebeurt er buiten dit gestandaardiseerde idee?
Meer informatie en tickets voor Pride-Silence

Oude Kerk Its OK Cirkel 7 State of the Arts 1 low res 19 foto Maarten Nauw

Over Queer Care Conversations
De Oude Kerk was eeuwenlang een plek waar verschillende vormen van sociale zorg voor kwetsbare groepen werd georganiseerd. Zo hadden bijvoorbeeld liefdadigheidsinitiatieven en religieuze ordes die zich bezighielden met zorg voor armen en wezen een eigen kapel in de kerk. In deze serie over queer zorg gaat curator Julia Visser vanuit deze geschiedenis in gesprek over hedendaagse vormen van zorg voor kwetsbare groepen.