Bekijk hier tentoonstelling details
In de presentatie staat de veil (sluier) symbool voor de complexiteit van onze waarneming. Zoals een sluier zowel verhult als onthult, toont Navas' werk dat onze blik op de wereld altijd beïnvloed wordt door onze persoonlijke geschiedenis, tijd en omgeving. Navas’ glas-collages laten nieuwe connecties ontstaan tussen beelden, ervaringen, ideeën, tijden en plaatsen en voegen zich in het interieur van de Oude Kerk waarin veranderingsprocessen zichtbaar zijn en van alle tijden.
Een rode draad in Navas' werk is haar fascinatie voor details en motieven in de beeldcultuur die zich voortdurend verplaatsen tussen verschillende disciplines, zoals kunst en design, maar ook genres en tijdperken. Navas is geïnteresseerd in beelden die eigen verlangens, taboes en ideeën weerspiegelen, vooral in relatie tot ‘het vreemde’ en 'de ander'. In haar werk onderzoekt ze de wisselwerking tussen hoge en populaire cultuur en de manier waarop kunst wordt waargenomen en getransformeerd buiten de context van de kunst zelf.
In de recent gerestaureerde Spiegelkamer raakte Navas gefascineerd door het beschilderde behang met vogel- en bloemmotief. De bladeren van de ranken komen niet overeen met de bloemen. Deze fantasie planten deden Navas denken aan schilderijen van West-Europese kunstenaars zoals Picasso en Matisse die vrouwen schilderden in ‘oosterse’ sferen. Ook deed het haar denken aan de fantasievolle schilderijen van Rembrandt van Rijn waarop hij zijn vrouw, Saskia van Uylenburgh, als Flora afbeeldde, de Romeinse godin van bloemen en lente. Rembrandt registreerde in de Spiegelkamer zijn huwelijk met Saskia.
Ana Navas, geboren in 1984 in Quito, Ecuador, en opgegroeid in Venezuela, is een multidisciplinair kunstenaar. Haar werk richt zich op thema's als assimilatie en toe-eigening, met de nadruk op de oorsprong van kunst- en designobjecten en de relatie tussen hoge en populaire cultuur. Van 2004 tot 2010 studeerde ze aan de Staatliche Akademie der Bildenden Kunste in Karlsruhe, waar ze van 2010 tot 2011 als Meisterschülerin (MA) bij Franz Ackermann bleef. Tussen 2012 en 2014 was ze resident bij De Ateliers in Amsterdam. Het werk van Navas wordt getoond op tal van solo- en groepstentoonstellingen en is opgenomen in museumcollecties in Nederland en in het buitenland.
Ana Navas nam deel aan de 3Package Deal 2022/2023, een initiatief van het Amsterdams Fonds voor de Kunst (AFK) en Bureau Broedplaatsen van de Gemeente Amsterdam. Kunstinstellingen vormen een coalitie en begeleiden een jaar lang een talentvol kunstenaar. De Reinwardtacademie, H401, Museum Van Loon en de Oude Kerk vormen de coalitie Interhistoriciteit. De in de Oude Kerk getoonde glaswerken zijn gemaakt bij MAKE in Eindhoven.
De tentoonstelling wordt mede ondersteund door het Mondriaan Fonds (regeling kunstenaarshonorarium).