25 mei 2024 t/m 25 augustus 2024

Ana Navas – A veil as a glaze

Vanaf 25 mei presenteert kunstenaar Ana Navas in drie zijuimtes van de Oude Kerk een serie glaswerken.

Boek nu
Ana Navas x Oude Kerk 01 low res foto Maarten Nauw
047 OUDE KERK INTERIEUR MEI 2018 PH GJ
Ana Navas x Oude Kerk 04 low res foto Maarten Nauw
Oude Kerk Saskia ontbijt 2022 foto Maarten Nauw low res 26

'I often see my practice as going behind the traces of an object's genealogical tree. What do 'ancestors' look like, what influences has the object undergone and in what new contexts might it reappear?'.

Bekijk ook

Bekijk hier tentoonstelling details

In de presentatie A veil as a glaze, te zien vanaf 25 mei in drie ruimtes aan de randen van de Oude Kerk, toont kunstenaar Ana Navas (Ecuador, 1984, woont en werkt in Rotterdam) een serie glaswerken die qua techniek doen denken aan het brandschilderen van glas zoals vanaf de middeleeuwen vaak in kerken werd toegepast.

A veil as a glaze

Door objecten uit hun context te halen, speelt ze met de relatie tussen vorm en functie en de relatie tussen origineel en kopie. In de Oude Kerk raakte Navas geïnteresseerd in het geschilderde behang in de Spiegelkamer, vol met kleurrijke bloemenranken en vogels. De aanwezigheid van Rembrandt van Rijn is voelbaar in de kamer, hij registreerde er zijn huwelijk met Saskia van Uylenburgh, die er zelf niet bij mocht zijn. In Navas' zoektocht naar portretten van Saskia stuitte ze op een portret dat Rembrandt in 1634 maakte van Saskia als Flora, de Romeinse godin van de lente. Haar interesse in hoe vormen en beelden het collectieve geheugen van mensen kunnen binnendringen en de combinatie van macht en identiteit van vrouwen – komen naar voren in de presentatie in de drie zijruimtes.

3Package Deal

Ana Navas was als kunstenaar geselecteerd voor de 3Package Deal 2022/2023, een initiatief van het AFK en Bureau Broedplaatsen van de Gemeente Amsterdam. Kunstinstellingen vormen een coalitie en begeleiden een jaar lang een talentvol kunstenaar. De Reinwardtacademie, H401, Museum Van Loon en de Oude Kerk vormen de coalitie Interhistoriciteit.