Weitkoperskapel 29, Saskia van Uylenburgh

Kunst en erfgoed
Saskia van Uylenburgh werd hier in 1642 op 29-jarige leeftijd begraven. Echtgenoot Rembrandt van Rijn kocht het graf, maar verkocht het weer twintig jaar later in 1662 om de begrafenis van Hendrickje Stoffels te kunnen bekostigen. Het leven van de Friese Saskia Uylenburgh (1612-1642) en de in Leiden geboren Rembrandt van Rijn (1606-1669) is nauw verweven met de geschiedenis van de Oude Kerk en de omliggende buurt. Saskia werd geboren in een welgestelde Friese familie. Ze leerde Rembrandt waarschijnlijk kennen via haar neef, de Amsterdamse kunsthandelaar Hendrick Uylenburgh. In de zomer van 1634 tekende Rembrandt hun ondertrouwakte in de Spiegelkamer van de Oude Kerk. Daarop ging het pasgetrouwde stel wonen bij de familie van Saskia’s neef Hendrick aan de Jodenbreestraat. Hun twee zonen (onder wie Titus) werden gedoopt in de Oude Kerk. Saskia stond model voor talloze werken van Rembrandt. Rembrandt legde de buurt rond de Jodenbreestraat en de Oude Doelenstraat vast in talloze etsen.