silence #34: 40 ways of being

4 maart 2022

Op 4 maart, enkele dagen voor Internationale Vrouwendag, klinkt in de Oude Kerk muziek van twee jonge vrouwelijke componisten: Andrea Guterres en Wilma Pistorius. Ze werken dit jaar aan de compositiereeks 40 Ways of Being (a Woman), waarvan vandaag het eerste deel in première gaat, uitgevoerd door zangeres Viola Blache en organisten Elisabeth Hubmann en Jacob Lekkerkerker.

de musici
Andrea Guterres (Sydney, 1991) behaalde in 2020 haar Master compositie aan het Conservatorium van Amsterdam. Ze maakt elektroakoestische composities, performances, geluidsinstallaties, multimedia. Haar werk was te horen op MUSLAB (Mexico City), Tilde New Music Festival (Melbourne), Bushwick Open Studio (NYC), Evening of Today (Muziekgebouw aan ’t IJ), Ars Electronica Forum Wallis, Klangraum Krems. Andrea Guterres nam het initiatief tot het project 40 Ways of Being (a Woman), waarin drie vrouwelijke musici het onderwerp vrouw-zijn in de huidige tijd centraal stellen in een reeks concerten. Samen met componist Wilma Pistorius (1991, Belville, Zuid-Afrika) en Viola Blache (Leipzig, 1993) werkt Andrea toe naar de première van de volledige compositiereeks in Het Orgelpark, najaar 2022. Door de vermenging van een oude en nieuwe esthetiek, het klassieke orgel en elektronica, en van klassieke literaire thema’s en actuele onderwerpen, vormt ze als componist een nieuwe muzikale taal. In 40 Ways of Being (a Woman) worden historische perspectieven op gender verbonden met de urgentie om verder te denken dan binaire termen, buiten patronen van objectivering en classificatie, gender en seksualiteit.

programma
Wilma Pistorius            Moon Suite, cello solo
Andrea Guterres          Crime and Punishment, uitgevoerd door Blink Quartet
Andrea Guterres          40 Ways of Being (a Woman) (première) – deel 1
Blink Quartet                improvisatie

muziek in de oude kerk
De Oude Kerk is naast het oudste gebouw van Amsterdam ook de oudste muziektempel van de stad. Het is een plek waar al ruim 700 jaar muzikale tradities ontstaan, worden doorgegeven en vernieuwd. De ochtendserie Silence brengt muzikale verrassingen op de eerste vrijdag van de maand. In de zaterdagavondserie Monuments spelen vooraanstaande organisten uit binnen- en buitenland muziek van componisten in wiens oeuvre het orgel een centrale plaats inneemt. Playing the Cathedral is een residentie-programma en festival waarin (inter)nationaal vermaarde musici uitgenodigd worden speciaal voor de kerkruimte nieuw werk te maken. Zo hoor je in de Oude Kerk gekende meesterwerken op nieuwe manieren en pionierswerken van levende legendes.

Dit concert is mede mogelijk gemaakt door het Fonds Podiumkunsten. Het compositieproces van 40 Ways of Being (a Woman) wordt ondersteund door het Amsterdams Fonds voor de Kunst.

Her wings are cut and then she is blamed for not knowing how to fly
― Simone de Beauvoir, The Second Sex

How much better is silence; the coffee cup, the table. How much better to sit by myself like the solitary sea-bird that opens its wings on the stake. Let me sit here forever with bare things, this coffee cup, this knife, this fork, things in themselves, myself being myself.
― Virginia Woolf, The Waves

The exhibition The Fall by Susan Philipsz engaged me deeply in thoughts of sound and space. The expression of the unpolished female voice, locally in the silos, and in fusion with the acoustic space; combined with the rebirth of Sweelinck, a man who worked here for 40 years. A melody about the transience of existence, ‘Mein junges Leben hat ein End’. It inspires me to write the first part of 40 Ways of Being (a Woman) for this space, at this moment in time.
― Andrea Guterres


Andrea Guterres. Foto: Celia Zwart


Delen