Bevrijdingsconcert

5 mei 2024

Organist-titulair speelt een speciaal orgel-programma voor Bevrijdingsdag.

Op 5 mei viert de Oude Kerk de nationale viering van de Bevrijding mee met een speciaal orgelconcert. Onze organist-titulair Matteo Imbruno speelt een programma op het Transeptorgel en Vater-Müller Orgel met muziek van onder meer Jan Pieterszoon Sweelinck en Marin Marais. Het concert is gratis toegankelijk met een geldig toegangsbewijs voor de Oude Kerk.

Transeptorgel (14:00-14:30)
Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621)
 Ballo del Granduca
Pablo Bruna (1611-1679)
Tiento de secondo tono por Ge sol re ut
Johann Pachelbel (1653-1706)
 Aria prima
Anoniem Spanje (18e eeuw)
 Variaties op 'La gayta' (1706)
Anoniem Italië (18e eeuw)
 Elevazione
Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621)
 Variazioni su Est-ce mars

Vater-Müller orgel (15:00-15:30)
Marin Marais (1656 -1728)
 Symphonies d’Alcione
Marche et airs pour les matelots
Ritournelle
Chaconne pour les Tritons

Oude Kerk bouwkundige oplevering orgel 008 lowres

Over Matteo Imbruno
Matteo Imbruno (1964) studeerde orgel in Bologna (Liuwe Tamminga), Rotterdam (Bernard Winsemius) en Lübeck (Martin Haselböck). Hij is sinds 1997 organist-titulair van de Oude Kerk in Amsterdam en vervult daarmee dezelfde functie die Jan Pieterszoon Sweelinck in de 17e eeuw bekleedde. Als concertorganist speelde hij op de meest prestigieuze festivals en muziekcentra van Europa, Japan, Zuid-Amerika en de Verenigde Staten. Hij was gastdocent aan het Buenos Aires Conservatory, University of Rosario, University of Mendoza (Argentinië), Arizona State University en Brown University (USA). Imbruno is artistiek leider van het Internationaal Orgelconcours Jan Pieterszoon Sweelinck in de Oude Kerk en van de Fondazione Accademia di Musica Italiana per Organo in Pistoia.