Monuments #13: Sound Rebellion

8 juni 2024

Site-specifiek geïmproviseerd geluidsstuk verbonden met de architectuur en akoestiek van de ruimte

bestel ticket(s)

Als een site-specifiek geïmproviseerd geluidsevenement is het concert van Sound Rebellion intrinsiek verbonden met de architectuur en akoestiek van de Oude Kerk, waarbij het volledige scala aan sonische mogelijkheden wordt verkend die deze majestueuze ruimte te bieden heeft. De muziek voor het programma van 8 juni is geïnspireerd op de tentoonstelling, A veil is a glaze, met glaswerken van kunstenaar Ana Navas, die de kleuren en transparantie weerspiegelen door de glinsterende klanken van de historische pijporgels van de Oude Kerk en de elektronica. Een andere link met haar werk is de benadering van het orgel als een muzikaal object dat in de loop der tijd verschillende invloeden ondergaat, afhankelijk van de gebruikers, afhankelijk van hiërarchieën en de contexten waarin orgelmuziek vandaag de dag opnieuw kan verschijnen, als weerspiegeling van technieken en inspiraties uit het verleden.

Over Sound RebellionSound Rebellion is een internationaal collectief bestaande uit drie organisten en een elektronische muzikant, die samen improviseren en sociaal-politieke kwesties en menselijke ervaringen transformeren door middel van geluid. De thema's van het collectief draaien om rebelse mensen en activiteiten. Sound Rebellion geeft thematische concerten met sociaal-politieke en ecologisch relevante thema's. Het collectief promoot nieuwe manieren om geluid te maken op het orgel (met bijvoorbeeld verminderde wind of half geblokkeerde pallets, klankmassa's). Het orgel krijgt zo een volledig nieuwe rol als instrument - noch heilig noch profaan, maar eerder als bemiddelaar. Michele Del Prete mengt zijn geluidssamples met de collectieve improvisaties van de drie organisten (Elisabeth Hubmann, Giulio Tosti, Adrian Foster), die improviseren op meerdere grote pijporgels (in kerken of concertzalen) of soms op draagbare instrumenten. De ontmoeting tussen nieuwe media en onconventionele orgelklanken kan zo worden vertaald in complexe, verweven muziek.

Oude Kerk Silence 22 low res 32