Music

Silence #52: Vernon Chatlein

7 juni 2024

Vernon Chatlein presenteert IKÚ, een muzikaal programma tijdens deze editie van Silence.

bestel ticket(s)

Voor de 52e editie van Silence presenteert Vernon Chatlein IKÚ.

In de Oude Kerk werkt Chatlein door aan het sonische gesprek tussen zijn muziek en het kerkgebouw, en de geschiedenis die het representeert. Het muzikale gesprek dat hij startte tijdens de tentoonstelling van Ibrahim Mahama, samen met trompettist Peter Somuah en pianist Tony Roe, samengesteld door Leendert van der Valk, wordt nu door Vernon Chatlein verder verdiept in een muzikaal programma, genaamd IKÚ.

Over IKÚ

In het Yoruba Pantheon komen we goden tegen die de Òrìṣà worden genoemd. De Òrìṣà zijn de goden die bemiddelen in het leven van de mens. Naast deze Òrìṣà vind je ook krachten zoals Ikú, wat het Yoruba-concept van de Dood is. Voor IKÚ zal Chatlein samen met Hogepriesteres en Spiritueel Genezeres Mara Letí onderzoek doen naar de verschillende elementen van Ikú. Verwacht rituele gezangen, liederen die leven en dood vieren, ritmes en drums uit de Afro-Caraïben. We zullen samen onderzoeken hoe het Yoruba-concept van de dood omgaat met het leven. Want de dood heeft geen betekenis zonder het leven...

Over Vernon Chatlein

Vernon Chatlein heeft zich ontwikkeld tot een grote naam in de Nederlandse Jazzwereld en tot een veelgevraagd percussionist door zijn constante zoektocht naar kruisbestuivingen, waarbij verschillen worden gevierd, omdat zij kunnen leiden tot nieuwe wegen en vormen. Chatlein is een Curaçaose componist en een muzikant met een uitgebreid kleurenpalet. Na zijn universitaire studie woonde hij twee jaar in Cuba, waar hij percussie studeerde. In 2009 verhuisde hij naar Nederland om te studeren bij de Godfather van de Curaçaose jazz, pianist Randal Corsen. Op zijn solodebuut Peace, Love & Music zette hij de toon voor zijn huidige muziek, waarin hij jazz en latin verbindt met Antilliaanse ritmes. In zijn composities mengt Chatlein vaak geluidsfragmenten uit het archief met zijn eigen composities, en brengt zo “een ode aan onze voorouders, onze taal en al haar magie.

Richard Terborg Vernon lowres 23