22 november 2018 t/m 29 april 2019

Janet Cardiff & George Bures Miller: The instrument of troubled dreams

The Instrument of Troubled Dreams was een installatie van Janet Cardiff and George B. Miller, gecomponeerd in en rondom de Oude Kerk.

Boek nu
2012 Oude Kerk Cardiff And Miller 40sec 06 mp4
Oude Kerk opening Instrument of Troubled Dreams 098 voor social
Oude Kerk opening Instrument of Troubled Dreams 062 voor social
Oude Kerk opening Instrument of Troubled Dreams 079 voor social
Oude Kerk opening Instrument of Troubled Dreams 058 voor social

The Instrument of Troubled Dreams, opgesteld in het hoogkoor van de kerk, overspoelde je met geluiden.

Bekijk ook

Bekijk hier tentoonstelling details

Langzaam vermengden zich de ruim zeven eeuwen bestaan van de Oude Kerk met het hier en nu, en ontstond een aangrijpend moment in het bewustzijn van het oudste gebouw in Amsterdam.

Achtergrond

Met zicht op de lichtinval vanuit het oosten, bespeelde je als bezoeker een zogenaamde mellotron. Deze voorloper van de sampler uit de jaren tachtig was door de kunstenaars omgebouwd tot een surround geluidsinstallatie waarbij 28 speakers de ruimte opnieuw vormgaven. De Mellotron heeft 72 toetsen, elke toets is geprogrammeerd om een ​​ander geluidseffect, vocaal nummer of muzikaal gedeelte af te spelen. Het werk draaide om een speciaal voor de Oude Kerk gecomponeerd verhaal waarin gesproken woord, muziek (onder andere Sweelinck gespeeld op het Vater-Müller Orgel en de Sweelinck cantorij van de Oudekerkgemeente) de ingrediënten vormden.

Totstandkoming

Veel van de geluiden van het instrument waren in de maanden voor de opening opgenomen in en rondom de Oude Kerk; watergeluiden, de wind, het luiden van de klok en het kraken van de zoldering. Al spelend creëerde je zelf een filmische omgeving, waardoor jij en de andere aanwezigen de kerk anders gingen ervaren. Het geheugen, jouw voorkeur, onvoorspelbaarheid en het mysterie van de techniek speelden een rol in de totstandkoming van een tijdelijke soundtrack voor de ruimte.

Het verhaal

Het werk draait om een speciaal voor de Oude Kerk gecomponeerd verhaal met gesproken woorden en muziek (o.a. van Sweelinck, uitgevoerd op het Vater-Müller-orgel en door het Sweelinckkerkkoor van de Oude Kerk). Veel van de geluiden zijn in de maanden voor de opening opgenomen in en rond de Oude Kerk; de geluiden van water en wind, van het varen op een grote boot, de krakende armen van een molen en de luidende klokken van de Kerk. Het bespelen van de mellotron creëert een filmische omgeving, waardoor de aanwezigen de kerk anders gaan ervaren. Herinnering, voorkeur, onvoorspelbaarheid en het mysterie van de techniek dragen allemaal bij aan het creëren van een tijdelijke soundtrack voor deze ruimte.

Een plek van vele betekenissen

De Oude Kerk is een met cultuurhistorie geladen plek. Uiteenlopende betekenissen bestaan hier naast elkaar; van oudste gebouw van de stad, godshuis, stadsarchief, begraafplaats van onder andere Saskia van Uylenburgh, stilteplek, museum en toonaangevend muziekpodium. Het zijn de mensen om de Oude Kerk heen die haar betekenis geven. Met The Instrument of Troubled Dreams werd dit principe tastbaar.