Between Light | Children of the Light en Jacob Lekkerkerker, 2019

Kunst en erfgoed
Between Light was een bewegend lichtwerk van het kunstenaarsduo Children of the Light, begeleid door een organisch groeiende compositie van organist en componist Jacob Lekkerkerker. Tijdens het blauwe uur wanneer de overblijvende zon een overwegend blauwe tint aanneemt konden bezoekers elke avond het pas gerestaureerde Vater Müller-orgel door de monumentale kerkruimte horen, terwijl het 25 meter lange lichtwerk in de as van de kerk in gang werd gezet. De hangende lijn, van nature gebogen door de zwaartekracht, leek te zweven. Het licht leek aanvankelijk statisch, maar het bewoog soepel in de verte. De 24 minuten durende serie was een uitgebalanceerde choreografie van zwaartekracht, tijd en ruimte. Het licht hypnotiseert, triggert reflectie en maakt mensen bewust van het principe van verdwijnen en terugkeren, van dag en nacht, van het stabiele en betrouwbare ritme van zonsopgang en zonsondergang.