Silence #49: Jessica Ekomane

2 februari 2024

Immersieve liveset van Jessica Ekomane geïnspireerd op muziek van Meredith Monk.

bestel ticket(s)

Let op: Silence is een reeks ochtendconcerten. Het concert begint dus om 8 uur 's ochtends.

Tijdens deze editie van ochtendserie Silence speelt geluidskunstenaar Jessica Ekomane een immersieve liveset geïnspireerd door het werk van muzieklegende Meredith Monk.

Biografie

Jessica Ekomane is een Franse geluidskunstenaar gevestigd in Berlijn. Ze is door de pers onthaald als ‘de toekomst van de elektronische muziek’. Ekomane maakt furore met haar indringende liveperformances en geluidsinstallaties. Rode draad in haar werk is haar interesse in psychoakoestiek, de perceptie van geluid en ruimte. Ze creëert meeslepende geluidsbelevingen door gebruik te maken van surroundsound/quadrofonie, waarbij geluiden vanuit verschillende richtingen worden weergegeven. Ze speelt met de manier waarop we geluid waarnemen en de interactie tussen melodie en ritme.

Oude Kerk 02 02 2024 LND Wstudio 0043

Haar eerste LP, Multivocal, werd in 2019 uitgebracht bij Important Records. In dat zelfde jaar werd ze geselecteerd door Natascha Sadr Haghigian voor haar installatie 'Ankerzentrum' in het Duitse Paviljoen van de Biënnale van Venetië 2019. Sindsdien is Ekomane's uitgebreid gepresenteerd op festivals, podia, hedendaagse kunstruimtes en musea over de hele wereld, zoals Hamburger Bahnhof, Reina Sofia, Kanal Pompidou, Art Basel, Villa Massimo, CTM Festival, Cafe OTO, Gedächtniskirche Berlin. , samen met Maurice Louca, DJ Marfox, Jako Maron, Tisha Mukarji en Elnaz Seyedi. Momenteel is Jessica Ekomane een van de fellows in residentie voor de Villa Romana Prize 2023 in Florence.

Over Silence

Silence is een reeks ochtendconcerten. Iedere eerste vrijdag van de maand als de stad ontwaakt verkennen musici de eeuwenoude akoestiek van de Oude Kerk. Centraal in de Silence-serie staat nieuwe muziek waarin akoestische, digitale en elektronische klanken met elkaar versmelten. In navolging van Sweelincks wandelconcerten honderden jaren geleden kan het publiek zich bewegend tot de klank verhouden.