Museumnacht 2023

4 november – 5 november 2023

tickets uitverkocht

Tijdens de 23e editie van Museumnacht nodigt de Oude Kerk je uit om deel te nemen aan de totstandkoming van een nieuw kunstwerk. Samen met andere stadsbewoners draag je bij aan een unieke Amsterdamse variatie op het iconische kunstwerk American Archaeology van de wereldberoemde kunstenaar Meredith Monk. Neem een dierbaar gebruiksvoorwerp mee naar de kerk en doop deze in de vloeibare bijenwas. Denk aan een oude telefoon, lege pen of misschien wel een mok. Doordat de bijenwas stolt en droogt en hiermee het voorwerp beschermt tegen verwering en veroudering wordt het een nieuw overblijfsel van onze tijd.

De nacht wordt feestelijk afgesloten met een muziekprogramma verzorgd in samenwerking met onze buren van Kanaal40. DJ’s Soft Break en Zeta Lys draaien sets geïnspireerd door de muziek van Meredith Monk.

Oude Kerk Museumnacht 2023 high res 07 foto Maarten Nauw
Oude Kerk Museumnacht 2023 high res 08 foto Maarten Nauw

Naast de speciale programmering voor Museumnacht is het ook mogelijk om door het gebouw te dwalen en de nieuwe tentoonstelling Meredith Monk: Calling te bezoeken. De tentoonstelling is een co-presentatie met de Hartwig Art Foundation.

Calling viert het visionaire werk van icoon van de hedendaagse muziek, Meredith Monk. De tentoonstelling vormt een unieke terugblik op haar invloedrijke kunstenaarschap. Met haar mysterieuze, speelse en onconventionele composities en unieke benadering van de menselijke stem heeft Monk de grenzen van de vocale muziek verlegd.