Feestelijke afsluiting It's OK... commoning uncertainties

22 september – 23 september 2023

Vooruitblik en gezamenlijke afsluiting It's OK... commoning uncertainties

Vrijdag 22 en zaterdag 23 september vindt de vooruitblik en gezamenlijke afsluiting van het meerjarige collectieve project It's OK... commoning uncertainties, een initiatief van kunstenaar Jeanne van Heeswijk, plaats in de Oude Kerk. Deze dagen komen makers, deelnemers en publiek samen om ervaringen, processen, observaties, uitkomsten, verlangens en gedachten te delen die het meerjarige programma van It’s OK… naar voren heeft gebracht.

Programma 22 september
Vrijdag 22 september vindt vanaf 10:00uur de samenkomst THE MOON AND ALL ITS SHADOWS plaats, waarin we aan de hand van verschillende bijdrages samen denken over het voortzetten, verduurzamen en volhouden van gemeenschappelijke praktijken in tijden van structurele onzekerheden.

Deze dag zijn er bijdrages vanuit het It’s OK… programma, maar benaderen we deze vragen ook vanuit andere contexten. Met bijdrages van Isshaq Albarbary, Ola Hassanain, Joy Mariama Smith, Lileo, SNAP, Yazan Khalili, een workshop door Noureddine Ezarraf, en de film Landless Moroccans door Soraya El Kahlaoui.

Programma 23 september
Op zaterdag 23 september sluiten we vanaf 14.30uur af met It’s OK... Collective Sharing, een feestelijke slotbijeenkomst waarbij we de bellen van de Oude Kerk luiden, eten maken en ervaringen delen. Met bijdrages van de verschillende cirkels en Ciro Goudsmit, Joy Mariama Smith, Gijs Stork, van Isshaq Albarbary, Ola Hassanain, ROTS, Alejandra Ortiz en vele anderen. Afsluitende muziek performance door Bint Mbareh.

Het programma wordt georganiseerd in samenwerking met initiatieven QANAT/LE 18 (Marokko) en the ungovernable (Zuid-Afrika) en is ook de aftrap van het onderzoeksproject The Shadow of the Moon, dat zich richt op het delen van tactieken, strategieën en diepgewortelde geschiedenissen die kunnen dienen als bibliotheken of toolsets voor hoe we deze onzekere tijden en de problemen waarop we geroepen zijn te reageren kunnen benaderen.

Praktische informatie

De programma's zijn vrij toegankelijk met een geldig toegangsbewijs voor de Oude Kerk. Tickets voor de Oude Kerk zijn hier verkrijgbaar en aan de kassa.

Oude Kerk Its OK Collective Sharing 018 high res foto Maarten Nauw

Over It's OK... commoning uncertainties
De afgelopen drie maanden hebben meer dan honderd buurtbewoners, kunstenaars, activisten, verenigd in 'ervaringscirkels', wekelijks verschillende publieke samenkomsten in de Oude Kerk georganiseerd rondom hedendaagse onzekerheden en urgenties. In verschillende bijeenkomsten werden vragen gesteld hoe gemeenschapszin kan bijdragen aan een veerkrachtiger sociaal weefsel. Tijdens de feestelijke afsluiting op 22 en 23 september gaan we collectief leren van-, en bijdragen aan het diepe werk en de verkenningen die zijn gedaan tijdens het It's OK... programma. It's OK... commoning uncertainties loopt nog t/m 24 september 2023. Lees hier meer over de kunstmanifestatie en het programma.