Frank Bruggeman: Epitaphes insolites

14 juli – 28 juli 2023

Zesdelige installatie op grafzerken.

Het kunstenaarschap van Frank Bruggeman vindt zijn oorsprong in zijn fascinatie voor het plantenleven en de botanische wereld. Als ontwerper van objecten, installaties en werken voor de openbare ruimte verkent Frank Bruggeman de scheidslijnen tussen natuur en cultuur. Over wat natuur precies is en waar cultuur begint, lopen de meningen vaak sterk uiteen. Bovendien is natuur een veranderlijk begrip. Heersende ideeën over natuur zijn vaak heel anders dan in het verleden, maar verouderde concepten kunnen een heel lang leven beschoren zijn. Het is nog steeds vaak moeilijk om de grens tussen deze twee te trekken, net zoals een landschap dat heel natuurlijk lijkt, eigenlijk het werk van mensenhanden kan zijn.

Deze installatie is onderdeel van de cirkel ‘Wortels in de Oude Kerk’. Deze cirkel, samengesteld door curatoren Gijs Stork en Karolina Wargin, richt zich op het zichtbaar maken van onbekende relaties in en rondom de Oude Kerk aan de hand van de graven in de kerk. In gesprekken met mensen wiens voorouders in de Oude Kerk zijn begraven, of die nu wonen op de adressen van deze voorouders, wordt ruimte gemaakt voor onverwachte verhalen en transhistorische (ver)banden.

Oude Kerk 21 07 2023 LND Wstudio 0026