Bekijk hier tentoonstelling details
De mediatechnologie heeft een revolutie teweeggebracht die geruisloos ingrijpt in ons leven en op onze maatschappij: utopisch én beangstigend. Oursler bevraagt hoe deze ontwikkeling voor een deel onze identiteit en onze denkwereld aan het veranderen is. Oursler “hackte” de kerk met videoperformances die het evoluerende karakter van de architectuur en het culturele gebruik van de monumentale ruimte benadrukten. De projecties stimuleerden reflectie op de veronderstelde waarheid, die in elk afzonderlijk beeld verscholen lag.
Tony Oursler woont en werkt in New York, VS. Geboren in 1957, studeerde hij af aan het California Institute of the Arts, Valencia, CA, USA en werkte hij al vroeg samen met kunstenaars als Mike Kelley. Diep geworteld in een conceptueel kader tovert hij multimedia en immersieve ervaringen tevoorschijn die traditionele hulpmiddelen voor het maken van kunst combineren met nieuwe technologieën. Oursler staat bekend om zijn werk met bewegende beelden, installatie en projectie. Hij laat zich inspireren door uiteenlopende popculturele fenomenen zoals telecommunicatie, narratieve evolutie, samenzwering, sociale media, gezichtsherkenning, mystiek en milieuoverwegingen.