Bekijk hier tentoonstelling details
Zijn visie op de gotische architectuur was een van de redenen voor de Oude Kerk om Marinus Boezem te vragen om nieuw werk te ontwikkelen voor dit laat-gotische monument. Boezem wordt gerekend tot de grondleggers van de conceptuele kunst. Een zekere lichtheid is kenmerkend voor zijn werk. Als materiaal gebruikt hij vaak ongrijpbare elementen als wind, lucht en transparantie. Uit zijn werken blijkt een fascinatie voor kerken en kerkgebouwen. Een van Boezems bekendste werken is de Groene Kathedraal (1978-heden) in Zuid-Flevoland. Hij plantte 178 jonge populieren die de plattegrond van de kathedraal van Reims (1211-1290) vormen. Het beeldmerk van de plattegrond van de kathedraal van Reims is door de jaren heen het beeldmerk van Boezem geworden. De gotiek, met de kathedraal als hoogtepunt, ziet hij als een metafoor voor het menselijke verlangen tot vergeestelijking. Het verlangen om te vliegen, op te stijgen naar het goddelijke en al het aardse achter zich te laten.
Marinus Boezem (1934) wordt, samen met Jan Dibbets en Ger van Elk, gezien als de grondlegger van de conceptuele kunst in Nederland in de jaren zestig. Hij staat bekend om zijn vernieuwende kunstopvattingen en zijn grootschalige werken in de openbare ruimte. Boezem exposeerde in binnen- en buitenland, waaronder de spraakmakende eerste tentoonstellingen van internationale conceptuele kunst ‘Op Losse Schroeven’ in het Stedelijk Museum (Amsterdam, 1969) en ‘When Attitudes become Form’ in Kunsthalle Bern (1969), alsook in MOMA (New York, 2009), Hamburger Bahnhof (Berlijn, 2012), Museum of Contemporary Art Tokyo (Tokyo, 2005), Fondazione Prada (Venetië, 2013) en de Vleeshal (Middelburg).