18 september 2021 t/m 26 september 2021

2021 HF Oude Kerk Em Kal Eyongakpa Franz Mueller Schmidt JPG Low Res 6 D8 A6044
DSC9430 LR
DSC9374 LR

Voor het Special Project 2020-2021 zijn samenwerkingen met presentatie-instellingen in Nederland aangegaan. Naast Oude Kerk waren er presentaties van in totaal 15 kunstenaars te zien bij Kunstinstituut Melly (Rotterdam), Stroom Den Haag, Vleeshal (Middelburg) en Casco Art Institute (Utrecht).

Bekijk ook

Bekijk hier tentoonstelling details

In samenwerking met de Hartwig Art Foundation presenteerde Oude Kerk een geluidssculptuur van kunstenaar Em’kal Eyongakpa. De in Kɛnyaŋ/Dɛnya (Kameroen) geboren kunstenaar Em’kal Eyongakpa (1981) maakt het ervaren van geluid in de Oude Kerk zowel tot een persoonlijke als een collectieve ervaring.

Geluidssculptuur

Speciaal voor Amsterdams oudste gebouw ontwikkelde Eyongakpa een geluidssculptuur getiteld: babhi–bεrat 21r. Het betrof een fragment uit babhi-manyɛp/ babhi-bawɛt (serie: mbaŋ). Mbi betekent pad, route, (pl babhi). bawɛt betekent olie, manyɛp betekent water. babhi-manyɛp/ babhi-bawɛt betekent vertaald uit Kenyang, waterwegen/oliewegen.Eyongakpa’s geluidservaring verspreidt zich via houten pulserende platforms in het midden van de kerk door de gehele ruimte. De platforms vormden een pad dat je kan bewandelen. Ze zetten onbewerkte geluidsopnames die de kunstenaar maakte tijdens nachtelijke rites/processies door de stad om in een fysieke ervaring van klank. Natuur- en buitengeluiden vonden zo een weg naar binnen.

Hartwig Art Foundation

Het Hartwig Art Production | Collection Fund is in 2020 opgericht en maakt onderdeel uit van de Hartwig Art Foundation. Het fonds stimuleert experimenten en creativiteit op het hoogste niveau. Jaarlijks ondersteunt het fonds een groep kunstenaars bij het maken van nieuw en ambitieus werk. De kunstwerken worden uiteindelijk door de Hartwig Art Foundation aangekocht en aan de Collectie Nederland geschonken. Op die manier levert het fonds een blijvende maatschappelijke bijdrage.

Over Em’kal Eyongakpa

Em’kal Eyongakpa is afgestudeerd in plantenbiologie en ecologie aan de Universiteit van Yaoundé 1 en was als resident verbonden aan de Rijksakademie in Amsterdam.Hij staat bekend om zijn reizende onderzoeksruimten en autonome kunstcentra; KHaL! SHRINE (Yaounde, 2007-2013), Bɔɔ Bɛtɔk/ɛfúkúyú, (Amsterdam, 2017-heden). Het werk van deze kunstenaar was te zien en te ervaren tijdens verschillende manifestaties en in expositieruimten over de hele wereld.