

Bekijk hier tentoonstelling details
Verandering is misschien de enige constante in de bewogen geschiedenis van de Oude Kerk en in de samenleving. Hoe gaan we in de loop der tijd om met verandering, en wat gaat eraan vooraf? Deze vragen stonden centraal in de installatie van kunstenaar Aimée Zito Lema.
Zito Lema nam twee momenten van verzet als uitgangspunt voor haar werk. De Beeldenstorm en strijd tegen de verering van iconen van 1566 en de weerstand tegen de plaatsing van een rode glas-installatie van de Italiaanse kunstenaar Giorgio Andreotta Calo in de Oude Kerk in 2018. In haar installaties onderzocht ze de relatie tussen deze twee momenten en stelde ze de vraag hoe kunst een vorm van verzet kan zijn, maar ook hoe kunst verzet kan oproepen.
Here is Where we Meet was een subtiel eerbetoon aan het gebouw en de veelbewogen geschiedenis van de Oude Kerk. De bassins schikten zich naar de vorm van de ruimte, het industriële buizenframe rijmde de beeldtaal van de altijd in de kerk aanwezige steigers ten behoeve van de restauratiewerkzaamheden en de bewerkte beelden die op de tapijten, de sculpturen en in de bassins te zien waren ontleende Zito Lema rechtstreeks aan al aanwezige beeldelementen in het gebouw. Door in de kerk aanwezige beelden te gebruiken en deze op andere manieren te tonen ontstonden verrassende en verhelderende perspectieven op de relatie tussen verzet en verandering in de geschiedenis van de kerk en de samenleving als geheel.
Aimée Zito Lema (1982) werd geboren in Amsterdam en groeide op in Buenos Aires. Ze studeerde aan de Universidad Nacional de las Artes (Buenos Aires), de Gerrit Rietveld Academie (Amsterdam) en de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten (Den Haag). Ook was ze resident bij onder meer de Rijksakademie van beeldende kunst Amsterdam), die dit jaar 150 jaar bestaat. De fascinatie met sociaal verzet loopt als een rode draad door het werk van Zito Lema: zo maakte ze eerder werk over de Argentijnse dictatuur en de protesten bij de bouw van de Stopera. Haar werk werd getoond in o.a. MACBA, Centre Pompidou en de Gwangju Biënnale. De tentoonstelling in de Oude Kerk wordt haar grootste solotentoonstelling tot nu toe, en het is de eerste keer dat ze zulk omvangrijk contextspecifiek werk maakt.










