Wallen Festival: Rondleidingen

24 juni – 25 juni 2023

Serie rondleidingen over de geschiedenis van de kapellen van de Oude Kerk.

Kom tijdens het Wallen Festival op zaterdag 24 en 25 juni langs in de Oude Kerk. Op vertoon van het festival-programmaboekje is de toegang gratis (verkrijgbaar bij de entree van de Oude Kerk, andere deelnemende locaties).

We organiseren een speciaal programma van rondleidingen over de geschiedenis van een aantal belangrijke kapellen.

Wanneer:
Zaterdag 24 juni en zondag 25 juni
Waar: Oudekersplein 23
Starttijden rondleidingen: 14:00, 15:00 en 16:00
Deelname: Gratis toegankelijk, graag melden bij de entree van de Oude Kerk.

Oude Kerk Wallen Festival rondleiding 12 low res foto Maarten Nauw

Over de rondleidingen
De Oude Kerk kende in de meer dan zeven eeuwen van zijn bestaan talloze religieuze en publieke functies. Tijdens de rondleiding kom je meer te weten over geschiedenis van een aantal belangrijke kapellen. Bijvoorbeeld over de ijzeren kapel, het eerste stadsarchief, waar eeuwenlang de belangrijkste stadspapieren waren opgeslagen, maar ook over de Sebastiaanskapel waar brood werd uitgedeeld aan de armen. In de Mariakapel vind je de oudste, middeleeuwse glas-in-lood ramen. De tour eindigt in de gloednieuwe It's OK...-kapel. Kunstenaar Viola Renate vertelt over de door haar ontworpen kapel en het kunstproject dat nu in de Oude Kerk loopt.

Over het Wallen Festival

Op zaterdag 24 en zondag 25 juni openen de culturele en maatschappelijke organisaties en de ondernemers op de Wallen hun deuren voor de buurt. Wandel over de smalle grachten en door de schilderachtige steegjes, geniet van livemuziek, proef lokale lekkernijen, volg een mini workshop en bezoek een van de talloze bijzondere historische locaties. Meer dan 60 locaties nemen deel met programma’s die even gevarieerd en kleurrijk zijn als de buurt. Bekijk hier het hele programma.