Silence #55: Maxime Denuc

1 november 2024

Live-set voor de kerkorgels en elektronica.

bestek ticket(s)

De elektronische muziekcomponist Maxime Denuc maakt levendige ambientmuziek, waarbij hij zich sinds een aantal jaren focust op kerkorgels. Zijn eerste compositie was Solarium (2020), die hij maakte als ochtendconcert, geïnspireerd op de dageraad als afsluiting of nieuw begin, zowel muzikaal als zintuiglijk ervaarbaar.
Zijn belangrijkste interesse in een kerkruimte komt voort uit de akoestische mogelijkheden ervan en vooral het orgel. 'Het is duidelijk dat de ruimte van de kerk invloed heeft op de manier waarop ik componeer, vooral hoe ik denk over de tijd en de relatie tussen klanken.'

Denuc werkt met MIDI-computer en ontwikkelde in samenwerking met de Brusselse ingenieurs van Bots Conspiracy en Shakmat specifieke orgelrobots. De machines vervangen de mens op één van de laatste plekken waarvan men zou hopen dat we onvervangbaar zouden zijn, de akoestische muziek. Zijn werk dompelt het publiek onder in een immersieve geluidsomgeving, waarin het akoestische en het elektronische niet meer van elkaar te onderscheiden zijn.

Maxime Denucresidentie Lemmens20230418 Joeri Thiry STUK