Silence #50: Charlemagne Palestine (Uitverkocht)

1 maart 2024

Jubileumeditie met live optreden van componist Charlemagne Palestine.

Uitverkocht

De Oude Kerk viert de jubileumeditie van ochtend concertserie Silence met een live optreden van de invloedrijke kunstenaar en componist Charlemagne Palestine. Palestine bespeelt het achttiende eeuwse Vater-Müller orgel. Het concert is een samenwerking met het jubilerende muziekplatform en festival, Sonic Acts.

Biografie
Charlemagne Palestine (New York, 1947) is een multidisciplinair kunstenaar, componist en performer. Hij maakte deel uit van de avant-garde en undergroundscène in New York tijdens de jaren zestig en zeventig. Palestine is verwant aan kunstbeweging Fluxus en de New Yorkse minimal music en componisten zoals Philip Glass, Steve Reich en Laurie Anderson. Hij kreeg grote bekendheid door zijn legendarische performances en indrukwekkende multimediale installaties en totaalkunstwerken.

Oude Kerk Silence 50 low res 28 foto Maarten Nauw

Over Silence (50e editie)
Silence viert zijn 50e editie. De muziekserie beleefde zes jaar geleden zijn première met een reeks concerten in de vroege ochtend rond de installatie Into the Air van kunstenaar Marinus Boezem. Sindsdien verkennen musici en geluidskunstenaars, iedere eerste vrijdag van de maand als de stad ontwaakt, de eeuwenoude akoestiek van de Oude Kerk. Centraal in de Silence-serie staat muziek waarin akoestische, digitale en elektronische klanken met elkaar versmelten. In navolging van Sweelincks wandelconcerten honderden jaren geleden kan het publiek zich bewegend tot de klank verhouden.

Over Sonic Acts (Biënnale, jubileumeditie 30 jaar)
Opgericht in 1994 om nieuwe ontwikkelingen in elektronische en digitale kunstvormen te presenteren, heeft Sonic Acts bekendheid verworven met zijn tweejaarlijkse internationale festival - een intensieve kunst, theorie en technologie bijeenkomst gemotiveerd door veranderingen in het ecologische, politieke, technologische en sociale landschap. Sonic Acts is ook een toonaangevend platform voor internationale projecten, onderzoek en de opdracht en coproductie van nieuwe kunstwerken. Ter gelegenheid van 30 jaar Sonic Acts vindt deze jubileumeditie van de biënnale plaats tussen 2 februari en 24 maart 2024. De nadruk ligt op spectaculaire, multisensoriële culturele praktijken die reageren op klimaatnood, mondiale geopolitiek en het ongrijpbare.