Silence #36: Different trains; Mondriaan Kwartet

5 mei 2022

Speciale Silence-editie op Bevrijdingsdag met het Mondriaan Kwartet.

Op Bevrijdingsdag vertolkte het Mondriaan Kwartet speciaal voor deze editie van Silence het achtste Strijkkwartet van Dmitri Sjostakovitsj en Different Trains van Steve Reich. Reich schreef het driedelige stuk oorspronkelij ke voor het Kronos Quartet. De titel verwijst naar de periode tussen 1939 en 1942 waarin hij als Joodse jongen regelmatig heen en weer reisde tussen New York en Los Angeles. Jaren later realiseert Reich zich: had hij in diezelfde periode in Europa gewoond, dan had hij op andere treinen en naar andere bestemmingen gereden. In de compositie voor strijkkwartet en tape klinken verwijzingen naar treinen en luchtaanvallen en tekstfrasen synchroon met muzikale thema’s. Het Mondriaan Kwartet speelde Different Trains zonder filmtrack, in de leegte van de grootse en ook zo intieme kerkruimte.

Over het Mondriaan Kwartet

Het Mondriaan Kwartet, opgericht in 1982, speelt vooral muziek uit de twintigste en eenentwintigste eeuw en verkent graag de grenzen tussen genres en
disciplines.

Oude Kerk Silence 36 low res 06 foto Maarten Nauw