Silence #35: End and Beginning; Tomoko Mukaiyama

1 april 2022

Ochtendconcert met pianist Tomoko Mukaiyama en een ensemble van acht contrabassisten en slagwerk.

Een concert met composities van twee modernistische Russische componisten: Galina Oestvolskaja (1919-2006) en Alexander Raskatov (1953), uitgevoerd door pianist Tomoko Mukaiyama en een ensemble van acht contrabassisten en slagwerk. Dies Irae uit 1973 is een van Oestvolskaja’s krachtigste werken: de muziek vulde met doorgaande hamerslagen de kerkruimte. De klankrijkdom van de compositie van Alexander Raskatov, gebaseerd op Russisch-Orthodoxe kerklokken, vormde hiermee een mooi contrast.

Galina Oestvolskaja kreeg grote bekendheid door de uitvoering van haar Tweede Symfonie in het Holland Festival van 1989, het jaar van de val van het
communisme. Alexander Raskatov componeerde voor de Nederlandse Opera A Dog’s Heart (2010) en Animal Farm (2023).

Het concert werd opgedragen aan de inwoners en slachtoffers van de oorlog in Oekraïne. De Tomoko Mukaiyama Foundation en de Oude Kerk doneerden
de opbrengst van dit concert aan Giro555 voor de slachtoffers van de oorlog in Oekraïne. Bezoekers konden een kaarsje branden in de kerk.

Oude Kerk Silence 35 low res 03 foto Maarten Nauw