Rembrandt was here - Tussen rouwen en trouwen

18 maart 2023

Een serie rondleidingen door de Oude Kerk in de voetsporen van Rembrandt.

Op 18 maart heropent Museum Rembrandthuis na een maandenlange verbouwing haar deuren. Samen met tien partners, waaronder de Oude Kerk grijpt het Rembrandthuis dat feestelijke moment aan om de Amsterdammers te laten zien hoezeer Rembrandt verbonden is met hun stad. Kom langs in de Oude Kerk en loop mee tijdens een van de rondleidingen in Rembrandts voetsporen.

Treed in Rembrandts voetsporen en bezoek de historische spiegelkamer waar hij in 1634 zijn huwelijksakte tekende. Deze elegante stijlkamer werd in de achttiende eeuw voorzien van handbeschilderd behang dat recent is gerestaureerd. Ook vind je in deze ruimte een replica van Rembrandts huwelijksakte (het origineel is in het Stadsarchief). Wandel daarna naar de Weitkoperskapel waar nog altijd Saskia’s grafsteen te zien is.

Vooraf aanmelden is niet nodig. De rondleidingen beginnen tussen 11:00 en 15:30 ieder heel en half uur (m.u.v. tussen 13:00 en 13:30).

Oude Kerk Saskia ontbijt 59 voor social

Programma

Een belangrijk deel van zijn leven woonde Rembrandt op steenworp afstand van de Oude Kerk. Sporen van zijn leven kun je nog altijd terugvinden in het gebouw. De Oude Kerk vertegenwoordigde voor Rembrandt zowel geluk als verdriet. Het was de kerk waar hij samen met Saskia Uylenburgh in 1634 in ondertrouw ging en waar hun beide zonen werden gedoopt. Tegelijkertijd is dit ook de plek waar hij Saskia in 1642 op haar 29ste moest begraven. Nieuw leven kwam er in 1654, toen zijn dochtertje Cornelia werd gedoopt in de Oude Kerk. Zij werd geboren uit de relatie met zijn latere geliefde Hendrickje Stoffels.

SK200004000027 2