Activatie werken Navid Nuur

7 september 2024 – 9 februari 2025

Voel de oudste lucht van Amsterdam.

bestel ticket(s)

Breath/Breeze/Box
Voel de oudste lucht van de Amsterdam. Kom langs in de Oude Kerk en ervaar Navid Nuurs’ installatie Breath/Breeze/Box. Dagelijks wordt het werk geactiveerd op deze momenten: 12:30 - 12:45 (behalve zondag), 13:30 - 13:45, 14:30 - 14:45, 15:30 - 15:45.

Droogkas
Navid Nuur maakt tijdens de looptijd van zijn tentoonstelling een serie van 100 stadsvazen. De klei vermengt hij de komende maanden in de Oude Kerk met grondstoffen en mineralen die hij verzamelt uit verschillende delen van Amsterdam. Vervolgens neemt hij de vazen mee de stad in en voorziet deze van afdrukken/indrukken van gevels, straatmeubilair, ornamenten. Daarna drogen de vazen in de droogkas. Samen met onze medewerkers kan je de droogkas bezoeken op de volgende tijden: 12:45 - 13:00 (behalve zondag), 13:45 - 14:00, 14:45 - 15:00, 15:45 - 16:00.

Navid Nuur aan het werk

Wil je Navid Nuur zelf aan het werk zien? De komende maanden kan je hem regelmatig in de Oude Kerk tegenkomen. In één van de kapellen werkt hij in een speciaal ingerichte studio aan een serie van 100 stadsvazen. Nuur vermengt de klei met grondstoffen en mineralen die hij verzamelt uit Amsterdam. Voordat hij de vazen afbakt neem hij ze mee de stad in en drukt hij ze tegen gevels, stoepranden, bruggen, bankjes en ander straatmeubilair. Zo voorziet hij de vazen van letterlijke indrukken van de stad.

Oude Kerk Navid Nuur opening 68 low res foto Maarten Nauw

Over de tentoonstelling
Van 7 september 2024 tot en met 9 februari 2025/2125 presenteert de Oude Kerk een nieuwe grootschalige context-specifieke tentoonstelling van Navid Nuur (Teheran, 1976 – woont en werkt in Den Haag). Nuur nodigt je uit om de kerk zintuiglijk te ervaren. Hij pelt de geschiedenis van het oudste gebouw van Amsterdam af tot ervaringen die gaan over het hier en nu: over zien, ruiken, horen, aarde, lucht en licht. Tegelijkertijd komt een belangrijk onderdeel van de tentoonstelling pas over honderd jaar ten einde.

meer over de tentoonstelling