Museumweek: Rondleidingen Garden of Scars

1 april 2023

Een serie gratis rondleidingen door Ibrahim Mahama's Garden of Scars.

Van zaterdag 1 t/m 7 vrijdag april vindt de 9e Museumweek plaats. Op zaterdag 1 april nemen onze museumdocenten je mee door Ibrahim Mahama's installatie Garden of Scars. Ze vertellen vanuit een persoonlijk perspectief over zijn werk.

Deelname

Vooraf aanmelden is niet nodig. Deelname is gratis met een geldig toegangsbewijs voor de Oude Kerk.

Start rondleiding

Elk uur tussen 11:00 en 16:00. De rondleidingen duren circa 25 minuten.

Rondleidingen op 2 april

kijk hier voor de rondleidingen op 2 april
Oude Kerk Walk Talk Ama van Dantzig 04 low res foto Maarten Nauw

Over Ibrahim Mahama's Garden of Scars

Ibrahim Mahama groeide de afgelopen jaren uit tot een internationaal gerespecteerd kunstenaar. Speciaal voor de Oude Kerk ontwikkelde Mahama een ruimtevullende installatie. Dit is Mahama’s eerste solo tentoonstelling in Nederland. Zijn werk onderzoekt een mondiale geschiedenis van handelsroutes, migratiestromen en (post)kolonialisme.

lees meer over de installatie
IMG 6805 lowres

De rondleiders aan het woord

Rik Bakker: 'Ibrahim Mahama's installatie confronteert ons niet alleen met een ongemakkelijk verleden, maar zijn Garden of Scars, gaat ook over 'scarrification' in het heden zoals neokoloniale praktijken van exploitatie en extractie die mede oplossingen van de mondiale ecologische crises in de weg staan.'

IMG 6802 lowres

Gerard van Vuuren: Mahama’s stenen tuin leeft, iedere ochtend als ik de kerk inloop denk ik dat er hier een barst is verbreed, daar een twijgje uit het beton groeit. Littekens, sporen, connecties en tegenstellingen worden verdoezeld, of juist aangescherpt door het steeds wisselende licht in de kerk.

IMG 6799 lowres

Belle van Bergeijk: 'Als ik door de Oude Kerk loop, richt ik mijn blik altijd naar boven. De plafondschilderingen laten me ontsnappen naar een andere wereld. Mahama's Garden of Scars deed me meer naar de vloer kijken. Er ligt een geschiedenis begraven onder de grafstenen, die door Mahama's beelden aan de oppervlakte komt. Het licht in de kerk schijnt nu op de gedeelde wereld die zichtbaar is geworden.