Museumnacht 2024

2 november – 3 augustus 2024

Ervaar de Oude Kerk steeds met een ander zintuig tijdens de 24e editie van Museumnacht.

bestel ticket(s)

Tijdens de 24e editie van Museumnacht nodigt kunstenaar Navid Nuur je uit om de Oude Kerk steeds met andere zintuigen te ervaren. Voel de oudste lucht van Amsterdam door Nuurs Breath Box, wandel geblinddoekt over Nuurs kiezelstenen-installatie en neem twee steentjes mee de stad in. Maak je eigen klei-afdruk van een detail van de kerk. Nuur gebruikt deze afdrukken voor zijn project NN XXX, waarbij hij 100 stadsvazen maakt. De klei vermengt hij de komende maanden in de Oude Kerk met grondstoffen en mineralen die hij verzamelt uit verschillende delen van Amsterdam. Vervolgens neemt hij de vazen mee de stad in en voorziet deze van afdrukken/indrukken van het straatmeubilair. Er is livemuziek en de pop-up OK-bar is de hele nacht geopend.

Oude Kerk Museumnacht 2022 low res 01 foto Maarten Nauw

Over de tentoonstelling
Van 7 september 2024 tot en met 9 februari 2025/2125 presenteert de Oude Kerk een nieuwe grootschalige context-specifieke tentoonstelling van Navid Nuur (Teheran, 1976 – woont en werkt in Den Haag). Nuur nodigt je uit om de kerk zintuiglijk te ervaren. Hij pelt de geschiedenis van het oudste gebouw van Amsterdam af tot ervaringen die gaan over het hier en nu: over zien, ruiken, horen, aarde, lucht en licht. Tegelijkertijd komt een belangrijk onderdeel van de tentoonstelling pas over honderd jaar ten einde.

meer over de tentoonstelling