Muziek

Monuments #9: Kimberly Marshall

9 juni 2023

Wereldpremière door internationaal gevierd organist Kimberly Marshall.

bestel tickets

Gevierd concertorganist Kimberly Marshall speelt een gevarieerd programma op het Vater-Müller orgel. Onder meer de wereldpremière van het stuk Disentanglement, gecomponeerd door de Kroatische componist Ivan Božičević. Het stuk is gecomponeerd voor orgel en elektronica. Daarnaast klinkt muziek van onder meer Jan Pieterszoon Sweelinck, Dietrich Buxtehude, Johann Sebastian Bach en Arvo Pärt.

• Dieterich Buxtehude Passacaglia in D minor, BuxWV161
  • Anoniem Engels Uppon la mi re
  • Arvo Pärt Pari Intervallo
  • Jan Pieterszoon Sweelinck Mein junges Leben hat ein End
  • Ivan Božičević Disentanglement voor live en MIDI Orgel (wereldpremière)
  • André Raison Trio en Passacaille uit Messe du deuxième Ton
  • Johann Sebastian Bach Passacaglia in C Minor, BWV 582

Gevierd concertorganist
Kimberly Marshall (VS, 1959) staat wereldwijd bekend om haar meeslepende concertprogramma's en uitvoeringen van historische en eigentijdse orgelmuziek. In 2022 ontving ze de Medal of the Royal College of Organists, en hoge onderscheiding, als erkenning voor haar uitmuntende prestaties op het gebied van orgeluitvoering en -wetenschap. Marshall studeerde orgel in North Carolina, waarna ze in Frankrijk werkte en in Oxford promoveerde op het laatmiddeleeuwse orgel. Ze bestudeert vroegmoderne orgelcomposities uit Italië, Frankrijk en Engeland. Marshall doceerde orgel op universiteiten in de Verenigde Staten van Amerika, Australië en Londen. Tot 2000 leidde ze het internationale Organ Research Center in Zweden. Ze concerteert internationaal op (historische) orgels en was in 2010 jurylid bij het Sweelinck Concours in de Oude Kerk. Marshall neemt in juni van dit jaar deel aan het symposium van het Amsterdamse muziekpodium Orgelpark.