Margaret Wibmer: Time Out

18 juli 2023

Participatieve performance.

Met haar performance ‘Time Out’ nodigt kunstenaar Margret Wibmer ons uit om onze relatie met tijd te heroverwegen en de Oude Kerk zintuiglijk te verkennen. Gehuld in lange zwarte jassen met overgrote capuchons die beschutting bieden en het lichaam bijna laten verdwijnen, worden deelnemers uitgenodigd om zo lang als ze willen op de vloer te gaan liggen die volledig uit grafstenen bestaat. Wibmer herinnert ons aan onze eigen tijdelijkheid en moedigt de bezoekers aan om zich meer bewust te worden van hun eigen aanwezigheid en de aanwezigheid van de mensen om hen heen in een niet-religieuze meditatie die het dagelijkse leven onderbreekt.

De participatieve performance ‘Time Out’ van Margret Wibmer vindt plaats in de context van It's OK... commoning uncertainties een meerjarig project van Jeanne van Heeswijk. Tijdens de bijeenkomsten van Cirkel 4: Wortels in de Oude Kerk, onderzoeken curatoren Gijs Stork en Karolina Wargin historische en hedendaagse familie relatie en buurtverbanden rond de Oude Kerk, de begraven voorouders en de huidige bewoners.

Margret Wibmer

Over Margaret Wibner
Margret Wibmer is een Oostenrijkse conceptuele kunstenaar gevestigd in Amsterdam. In haar participatieve performances verkent ze de relaties tussen lichamen, objecten en ruimtes. Wibmer gebruikt voor haar performances textiele rekwisieten en choreografische elementen om voorbijgaande ‘werkelijkheden’ te creëren, die nieuwe strategieën verkennen om ons met de wereld te verbinden.
Haar werk is tentoongesteld en uitgevoerd in Palais de Tokyo (Parijs), RMIT Design Hub (Melbourne), Oude Kerk in Amsterdam, Nishida Kitaro Museum of Philosophy in Japan, Kunstpavillon Innsbruck, KAI 10 - Arthena Foundation in Düsseldorf, Lumen Travo Gallery, Bradwolff Projects, Movement Exposed Gallery Space en vele andere locaties. Sinds 2021 is Wibmer adjunct-docent aan de Nanyang Academy of Fine Arts (NAFA) in Singapore en sinds 2022 is hij performer en bestuurslid van het in de VS gevestigde Institute for Cultural Activism International.