Keti Koti-wandelingen

1 juli 2023

Serie speciale Keti Koti-wandelingen.

Op zaterdag 1 juli vieren we Keti Koti en herdenken we de afschaffing van de slavernij. Dit jaar is dat precies 150 jaar gelden. Keti Koti betekent ‘verbroken ketenen’, verwijzend naar de boeien waarmee de tot slaafgemaakten vastgeketend werden. De Oude Kerk bevindt zich midden in een stad met een koloniaal verleden. Op allerlei manieren vind je die geschiedenis ook terug in de Oude Kerk. Om die reden organiseert de Oude Kerk een speciaal programma van rondleidingen waarin we hierbij stil staan.

Wanneer:
Zaterdag 1 juli
Waar:
Oudekersplein 23
Starttijden wandelingen:
12:00, 13:00 en 14:00
Deelname:
Gratis toegankelijk met een geldig toegangsbewijs voor de Oude Kerk. Graag melden bij de entree.

MARIAKAPEL 41

Koloniale geschiedenis en de Oude Kerk
De Oude Kerk is sinds de 17e eeuw verfraaid mede dankzij de opbrengsten van de grote handelsmaatschappijen (zoals de VOC en de WIC). Onder de naar schatting 60.000 mensen die in de Oude Kerk begraven liggen, kennen we tot dusver slechts één persoon van kleur: Jacob Matroos Beeldsnijder. Daar staat tegenover dat grafmonumenten, grafzerken, glasramen en panelen met wapenschilden van diverse families in de Oude Kerk zijn vereeuwigd, waarvan een aantal nauw betrokken was bij slavernij en uitbuiting. Zo herinnert de Oude Kerk aan een pijnlijk deel van de geschiedenis, voor ons een doorlopend onderwerp van reflectie. De Oude Kerk werkte in de afgelopen jaren samen met verschillende kunstenaars die met hun werk aandacht besteedden aan de koloniale geschiedenis en doorwerking daarvan in het heden.