It's OK... Twijfel-cirkel #4

12 juli 2023

Samenkomst over het begrip 'twijfel'.

reserveer ticket(s)

Op 12 juli vindt de vierde van acht publieke cirkel samenkomsten rondom het begrip ‘twijfel’ plaats. In deze cirkel samengebracht met Ben Dragstra, werkzaam bij het Leger des Heils, gaan we middels verschillende bespiegelingen in gesprek over de rol van twijfel in de samenleving ons persoonlijke bestaan en de buurt waarin we leven.

Te gast is religiewetenschapper en filosoof Kamel Essabane. Hij noemt zichzelf een ‘born again moslim’. Essabane: ‘Ik had grote twijfels over islam als geloof en heb, na aan het atheïsme te hebben gesnuffeld, het voor mezelf moeten herontdekken.’ Hij voegt toe: ‘(…) in spirituele zin, zonder dogmatisme of de illusie dat er één ware islam bestaat. Ik ontdekte dat de islam een rijke filosofische en mystieke traditie (het soefisme) kent.’ Essabane gaat met het publiek in gesprek over deze persoonlijke ervaringen.

Oude kerk 19 06 2023 LND Wstudio 0008

Over Kamel Essabane
Kamel Essabane is religiewetenschapper en filosoof aan de Radboud Universiteit en onderzoekt de bijdragen van primair islamitisch godsdienstonderwijs aan burgerschapsvorming in Nederland. Hij studeerde eerst civiele techniek in Rotterdam, en vervolgens aan de Universiteit Utrecht: Filosofie, Religiewetenschappen en aan de lerarenopleiding godsdienst/levensbeschouwing (eerste graad). Bij Fahm Instituut verzorgt hij de cursus Islamitische filosofie en hij is co-auteur van het boek 'De Zoon van de Gazelle', een hertaling van Hayy Ibn Yaqzan, een klassieker uit de Islamitische filosofie, dat de publieksprijs beste filosofische kinderboek van 2022 won.

Over It's OK... commoning uncertainties
Deze cirkel is onderdeel van het meerjarige collectieve kunstproject It’s OK… commoning uncertainties rondom het gemeenschappelijk maken van onzekerheden en het verhalen van verschillende realiteiten. It’s OK... is samengesteld op initiatief van Jeanne van Heeswijk door meer dan honderd makers, denkers, activisten, kunstenaars, buurtbewoners. Lees hier meer over het project.