It's OK... Cirkel 4: Wortels in de Oude Kerk #1

15 juli 2023

Publieke samenkomst en gesprek.

reserveer ticket(s)

Moderator: Gijs Stork / Co-moderator: Karolina Wargin
Gasten: Frank Bruggeman, Margret Wibner, Michel Hamersma (Jemi), Margarita Osipian & Ad de Jong (W139), Diederik Six, Carin Rustema (HvA).

Deze cirkel, samengesteld door curatoren Gijs Stork en Karolina Wargin, richt zich op het zichtbaar maken van onbekende relaties in en rondom de Oude Kerk aan de hand van de graven in de kerk. In gesprekken met mensen wiens voorouders in de Oude Kerk zijn begraven, of die nu wonen op de adressen van deze voorouders, wordt ruimte gemaakt voor onverwachte verhalen en transhistorische (ver)banden.

In deze eerste bijeenkomst worden verschillende perspectieven op verbindingen met en rond de Oude Kerk verkend. Te beginnen bij de kunstenaars Frank en Margret, die het denkproces achter hun kunstwerken - die deel uitmaken van deze cirkel in de Oude Kerk - zullen toelichten.

Aan de hand van de verhalen van Michel, eigenaar van bloemenwinkel Jemi om de hoek van de kerk, die al meer dan 20 jaar in het gebied werkt, zullen we verborgen geschiedenissen blootleggen. Margarita en Ad van expositieruimte W139, gevestigd aan de Warmoesstraat 139, nemen ons mee door hun 44-jarige geschiedenis. Waar vele jaren geleden Gerard Barterghn woonde, begraven in de Oude Kerk. Ook zal een van de nazaten van de familie Six, Diederik, zijn stamboom en de verbinding van deze met de kerk toelichten. Tot slot gaan we samen met onderzoeker Carin Rustema (Hogeschool van Amsterdam & ArtEZ University) een bredere blik werpen op de betekenis en praktijken van het verbinden met gemeenschappen.

Andere bijeenkomsten van deze cirkel

Op vrijdag 21 Juli vindt de tweede bijeenkomst van deze cirkel plaats met patricia kaersenhout, Jennifer Tosch, Harold Schole, Koen & Martijn (AEIGS), May Leegte en Bonne. Onderdeel van de cirkel is daarnaast Bloemen op de graven door Frank Bruggeman en op 18 juli de participatieve performance Time out van Margret Wibmer.

Oude Kerk Its OK Cirkel 4 Wortels in de Oude Kerk 12 low res foto Maarten Nauw

Over Gijs Stork
Gijs Stork (Curaçao,1964) woont en werkt sinds 1986 in Amsterdam Gijs Stork is Cultureel ondernemer. Sinds oktober 2020 is Stork actief bij de organisatie van het platform de Wallen Online en de ontwikkeling van de buurtkaart. Sinds 2018 curator en oprichter van Queer Currents, een Amsterdams platform voor LGBTQI+ programmering. Sinds 2010 curator en eigenaar van Stichting SALON oa in Amsterdam, Istanbul, Beijing, Kaapstad, Aruba, Buenos Aires, Parijs in ontwikkeling Casablanca en Paramaribo. Mede- initiatiefnemer Design Museum Amsterdam ism Het Nieuwe Instituut. Daarnaast founder en curator van XBANK in W. Van 2009 tot 2014 curator hedendaagse kunst bij Kasteel Keukenhof. Oprichter van ArtPeople, een cultureel wervings- en selectiebureau sinds 2009. Sinds 2009 programmeert Gijs Stork de non-profit tentoonstellingsruimte en huisconcerten in de Stork Club in Magazijn in Amsterdam. Stork is freelance tentoonstellingsmaker in binnen- en buitenland (oa. In Washington, Aruba, Moskou, en voor Oumuamua. Voorheen was Stork uitgever van kunst-, architectuur-, design- en modeboeken en tijdschriften bij Artimo (1992-2005) en Veenman Publishers (2005-2009) en gaf in die tijd ca. 750 titels uit. Stork studeerde Kunstgeschiedenis en Culturele Studies aan de Universiteit van Amsterdam. Stork is lid van meerdere (culturele) besturen, had en heeft zitting in meerdere commissies bij diverse fondsen en andere culturele organisaties als Pride Photo Award, Grachtenfestival, Herdenking april-mei 1943 Stakingen en private familie stichtingen als JP Stork Stichting en het Pierson Fonds. Daarnaast adviseert en beheert Stork sinds 1992 zijn eigen en enkele private kunstcollecties.

Over Karolina Wargin

Karolina Wargin (MA & MEd) is een freelance ArtistEducator die werkt met kunst- en culturele organisaties, onderwijsinstellingen en diverse sociale gemeenschappen. Ze gebruikt kunst gebaseerde onderzoeksmethoden om collectieve ruimtes van zorg en creativiteit te creëren. Haar missie is het bevorderen van niet-dominante verhalen over gender, inclusie en duurzaamheid. Als resultaat van haar Master of Education in Arts (iMAE+, ArtEZ) begon ze met het ontwikkelen van de Embodied-Creative Learning methode over de verbinding tussen lichaamskennis, creatieve expressie en kritisch denken. Voor Hogeschool Windesheim (Zwolle, 2023) heeft ze met een team van 5 ArtistEducators (SeAre ArtEZ) de twee maanden durende cursus "Verantwoord Leiderschap" mede ontworpen. Het programma was gericht op het ontwikkelen van een project over Sustainable Development Goals door gebruik te maken van Arts-Based Research methoden. Voor de eerste editie van het Next Generation Festival (No University Center for Advanced Studies en ArtEZ Zwolle, 2022) maakte ze deel uit van het artistieke team dat workshops ontwikkelde om de klimaatcrisis vanuit een interdisciplinair en innovatief perspectief aan te pakken. Met het team van RE:PLACE (Honours Lab Radboud Universiteit, 2021-22) ontwikkelde ze een educatief project over klimaatcrisisbewustzijn in het hoger onderwijs dat werd geselecteerd als onderdeel van het New European Bauhaus 2022 in Brussel.

Over It's OK... commoning uncertainties
Deze cirkel is onderdeel van het meerjarige collectieve kunstproject It’s OK… commoning uncertainties rondom het gemeenschappelijk maken van onzekerheden en het verhalen van verschillende realiteiten. It’s OK... is samengesteld op initiatief van Jeanne van Heeswijk door meer dan honderd makers, denkers, activisten, kunstenaars, buurtbewoners. Lees hier meer over het project.