It's OK... Cirkel 3: Schaduw(en) van beleid #1

1 juli 2023

Filmvertoning en panelgesprek.

reserveer ticket(s)

Voor deze bijeenkomst werkt beeldend kunstenaar en architect Ola Hassanain samen met Farouk, Teferi, Mohammed (Hammo) en Sami van social rebellion label 'We Sell Reality'. Ze werken aan vragen over wat het betekent om te wonen in een stad als Amsterdam, waar je moet navigeren door het immigratiebeleid en de materiële leefomstandigheden. Hoe kun je plek maken voor jezelf en laat je jezelf gelden te midden van repressief overheidsbeleid? In het licht van de onzekerheden en het wachten dat een immigrantenstatus met zich meebrengt?

In deze cirkel richt de groep zich op de verschillende alledaagse handelingen en woorden waaruit rituelen ontstonden die consistentie in hun leven brengen. Dit leidt tot een notie van ruimte waarin het uitoefenen van cultuur het eigen maken van een stad vormt.
De bijeenkomst begint met een video-essay over deze alledaagse rituelen, waarin manieren worden getoond waarop de leden van de cirkels zich verbinden met- en reflecteren op de stad. Om een gesprek te starten over wat ‘plek hebben’ betekent in een andere geografie en cultuur.

Oude Kerk Its OK Cirkel 3 low res 12 foto Maarten Nauw

Ola Hassanain leidt een kritische ruimtelijke praktijk als beeldend kunstenaar en architect. In haar werk richt ze zich op de subtiele politiek van - ruimte - namelijk hoe gebouwde ruimtes reageren op geweld van staatsentiteiten en dit versterken. Ze heeft de gebouwde omgeving gesitueerd als iets dat het leven reguleert van degenen die erin wonen. Ola baseert haar werk op een idee van "ruimte als politiek discours", een uitgebreide notie van ruimte die ruimtelijke vocabulaires probeert te ontwikkelen die het mogelijk maken om te streven naar nieuwe soorten ecologieën. Ola's ontwikkeling van een kritische ruimtelijke praktijk is deels geïnformeerd door haar post-academische opleiding; een doorlopende Rijksakademie residentie, een BAK fellowship 2017-2018, en het doceren van een Blackerblackness Master cursus Sandberg Instituut 2021- doorlopend en HKU Universiteit van de Kunsten Utrecht bij de Fine Art Department 2017- doorlopend, naast andere internationale samenwerkingen.

We Sell Reality
is een sociaal rebellielabel dat zich richt op het maken van producten, graphics, installaties en performances. Het collectief bestaat momenteel uit 15 sociale ontwerpers. De meeste leden zijn vluchtelingen in limbo.

Over It's OK... commoning uncertainties

Deze cirkel is onderdeel van het meerjarige collectieve kunstproject It’s OK… commoning uncertainties rondom het gemeenschappelijk maken van onzekerheden en het verhalen van verschillende realiteiten. It’s OK... is samengesteld op initiatief van Jeanne van Heeswijk door meer dan honderd makers, denkers, activisten, kunstenaars, buurtbewoners. Lees hier meer over het project.

Oude Kerk Its OK Cirkel 3 low res 19 foto Maarten Nauw