Gathering #1: Stories across the Atlantic and beyond

Speciaal avondprogramma rond Garden of Scars

bestel tickets

Over de Gathering
Dit avondprogramma is onderdeel van een uitgebreid publieksprogramma rond Ibrahim Mahama’s kunstinstallatie Garden of Scars die momenteel in de Oude Kerk te zien is. Tijdens deze avond delen kunstenaars, schrijvers, filosofen en musici verhalen die raken aan de context van Mahama’s werk.*Let op de voertaal tijdens het programma is Engels.

Over de sprekers
Historicus Natalie Everts deelt verhalen over de families in Fort Elmina. Hoe was het leven aan de West-Afrikaanse kust en wie waren de mensen die in aanraking kwamen met de Nederlanders? Nederland heeft in Ghana niet alleen een reeks vervallen forten achtergelaten: honderden Ghanese families stammen af van verbintenissen tussen Hollandse mannen en Afrikaanse vrouwen. Everts publiceert regelmatig over intercontinentale culturele verbanden, in het bijzonder die over Elmina

John Collins deelt zijn verhaal over de evolutie van ritme en geluid op de reis over de Atlantische Oceaan.

Lisette Ma Neza is dichter, voordrachtskunstenaar en muzikant. In haar schrijven, muziek en film richt ze zich op overtelde verhalen van mensen in woorden beelden en melodie.

De avond wordt gemodereerd door Ama van Dantzig.

Programma rond Garden of Scars

In de Oude Kerk is momenteel de ruimtevullende installatie Garden of Scars van Ibrahim Mahama te zien. Mahama werkte de afgelopen twee jaar aan Garden of Scars, die de geschiedenis van de Oude Kerk met een internationale (historische) context verbindt. In de eeuwenlange relatie met Europa hebben Afrika en zijn diaspora te maken gehad met de verschrikkingen van verscheuring. Tegelijkertijd schuilt er een vermogen tot groei in deze anders zo uitbuitende destructieve relatie.