Boeklancering Publicatie: Meredith Monk: Calling

13 november 2024

Bezoek de Europese boeklancering: Meredith Monk. Calling

bestel ticket(s)

Bezoek de boeklancering van Meredith Monk: Calling in Amsterdam!* Deze monografie, een rijk geïllustreerd compendium van 400 pagina's, biedt een diepgaand overzicht van interviews, essays, archiefmateriaal en documentatie van de geprezen tentoonstellingen van Meredith Monk in de Oude Kerk, Amsterdam in samenwerking met de Hartwig Art Foundation (2023/2024), en in Haus der Kunst, München. Het programma omvat onder andere een gesprek, de volledige inhoud wordt binnenkort bekendgemaakt.

*Dit programma is gratis bij te wonen met een geldig toegangsbewijs voor Oude Kerk. We vragen je vriendelijk om je van tevoren aan te melden via de ticketlink.

Monk object

Meredith Monk

Meredith Monk (1942) is componist, performer, regisseur, zanger, filmmaker en choreograaf. Ze staat bekend om het samenbrengen van muziek, theater en dans tot een nieuw, creatief idioom waarin de menselijke stem wordt onderzocht als instrument. Haar invloed strekt zich uit over generaties van muzikanten en kunstenaars, van Bruce Nauman en Terry Riley tot Björk en John Zorn. Meredith Monk. Calling is het eerste uitgebreide overzicht van deze interdisciplinaire pionier, wiens zes decennia omvattende oeuvre muziek, beweging en beeldende kunst samenbrengt. De catalogus documenteert de tentoonstellingen en eert Monks blijvende invloed en creatieve kracht. Haar werken opereren op het grensvlak van muziek en beweging, beeld en object, licht en geluid, en weven deze elementen samen tot nieuwe vormen van perceptie.

Van 21 oktober 2023 t/m 14 april 2024 presenteerden de Oude Kerk en Hartwig Art Foundation Calling, de eerste grote Europese tentoonstelling van Meredith Monk binnen de context van beeldende kunst. Onder curatorschap van Beatrix Ruf werden Monks live optredens en concerten vertaald naar ontmoetingen met meeslepende video- en geluidsinstallaties in de ruim 700 jaar oude kerk. Monk transformeerde de ruimte tot een 'zingend lichaam', waardoor het publiek werd ondergedompeld in een speciaal voor de Oude Kerk gecreëerde ervaring.

Deuren open
Start programma* (met onder andere Beatrix Ruf en Mariette Dölle)
Borrel
Einde
*Het volledige programma wordt binnenkort bekend gemaakt.

Monk 04