Avondopenstelling: Rode Raam

20 juni 2024

Breng op de langste dag een bezoek aan het rode glasraam van Giorgio Andreotta Calò.

reserveer ticket(s)

Traditiegetrouw staan we op de langste dag van het jaar stil bij de relatie tussen hedendaagse kunst en erfgoed. Omdat 2024 een schrikkeljaar is doen we dat dit keer op 20 juni. Donderdagavond 20 juni ben je van harte welkom de Heilig Grafkapel en de rode glasinstallatie, Anastasis, van kunstenaar Giorgio Andreotta Calò te bezoeken. Onze kijkhosts gaan graag in gesprek over de installatie, de achtergrond en context van het werk. Organist Dick Koomans bespeelt ter gelegenheid van de zesde verjaardag van het werk het Transeptorgel.

Oude Kerk onthulling Anastasis glasraam 41 high res beste

Over Anastasis

Het rode glas-in-loodvenster in de Heilig Grafkapel is een kunstwerk van Giorgio Andreotta Calò (Venetië, 1979) getiteld Anastasis en staat stil bij het gelaagde verleden van de Oude Kerk. Het benadrukt onder meer de oorsprong van de ruimte waarin het te zien is: de Heilig Grafkapel. Deze werd in 1515 gebouwd als 'prope sepulchrum domini' (het graf van Christus), replica van de Heilig Graf Kerk in Jeruzalem. Ook daar brandt rood licht; er wordt gewaakt bij het graf van Christus. Het glas is ambachtelijk, gepatineerd mondgeblazen glas in de kleur rood. De plaatsing van het raam veroorzaakte controverse en zelfs een rechtszaak. Om die reden organiseren we op de langste dag jaarlijks een programma rond het werk en aanverwante onderwerpen.