Artist Talk: Navid Nuur x Fatos Üstek

2 oktober 2024

Curator Fatos Üstek in gesprek met Navid Nuur over zijn tentoonstelling.

bestel ticket(s)

Curator Fatos Üstek gaat in gesprek met Navid Nuur over zijn werk en de ideeën achter zijn tentoonstelling When Doubt Turns into Destiny in de Oude Kerk. Na afloop van het gesprek is de tentoonstelling te bezoeken tot 22.00 uur. Het gesprek is in het Engels.

In zijn tentoonstelling in de Oude Kerk pelt Navid Nuur (°1976, Teheran) de dynamiek van de tijd af tot fysieke ervaringen die gaan over aarde, water, lucht en geur. Voor Nuur is de wereld om hem heen nooit iets vanzelfsprekends: er is altijd wel iets te bevragen en te herontdekken. Hij wil iets zien dat er wel is, maar dat nog niemand heeft opgemerkt, en dat gebruikt hij als basis voor zijn kunst. Met zijn materiaal wil hij de beschouwer op een andere manier laten kijken en denken. Volgens de kunstenaar is het hoogst bereikbare bij een kunstwerk dat je bij een tentoonstelling gereedschap meekrijgt om op een andere manier naar de wereld te kijken. Zijn werk is nog een eeuw te zien in de Oude Kerk in Amsterdam.

When Doubt Turns into Destiny ademt het denkbeeld dat de mens, ondanks al zijn kennis en kunde, een vergankelijk wezen is, dat veel langer niet dan wel bestaat.

Oude Kerk Navid Nuur 9461 LR Natascha Libbert 2

Fatos Üstek (woont en werkt in Londen) zal het gesprek leiden. Üstek is een invloedrijke stem in de internationale hedendaagse kunstwereld. Ze is sinds 2023 curator van Frieze Sculpture in Londen met toonaangevende internationale kunstenaars. Üstek publiceerde onlangs The Art Institute of Tomorrow, reinventing the model over een nieuw model voor kunstorganisaties. Ze leidde de 11e Biënnale van Liverpool, VK en de 10e Gwangju Biënnale, Zuid-Korea. Ze was opdrachtgever voor kunst in de publieke ruimte (Do Ho Suh, Londen, 2018-20). De afgelopen tien jaar was Üstek meerdere malen jurylid voor kunstprijzen (Turner Prize 2020), internationale vertegenwoordigingen (Nederland in Venetië, 2022). Ze is voorzitter van de stichting New Contemporaries, maakt deel uit van de Adviescommissie van de Jan van Eyck Academie en is redactieadviseur en redacteur van Extra Extra Magazine, Rotterdam.