Raad van Toezicht Oude Kerk verwelkomt nieuwe leden:

Manuela Kalsky en Franc Weerwind

Onlangs is de Raad van Toezicht van de Oude Kerk in Amsterdam versterkt met twee nieuwe leden. De Raad van Toezicht ziet in hen toezichthouders die met hun kennis, werk- en levenservaring, netwerk, visie en achtergrond van grote waarde zijn voor de Oude Kerk en bijdragen aan haar missie.

De Raad van Toezicht verwelkomt:
Dr. Manuela Kalsky
(1961) is bijzonder hoogleraar op de Karen Armstrong Leerstoel voor Religie, Waarden en Maatschappelijke Transformaties aan de Universiteit voor Humanistiek. In 2008 richtte zij in samenwerking met het Ministerie van VROM het levensbeschouwelijke digitale platform Nieuw Wij op, dat zij als directeur tot 2017 leidde. Kalsky woont in Amsterdam.

Franc Weerwind
(1964) is een ervaren gemeentelijk en landelijk bestuurder. Hij was van 2022 tot juli 2024 minister voor Rechtsbescherming in het kabinet Rutte IV. Daarvoor was hij vanaf 2015 burgemeester van Almere. Eerder was hij burgemeester in Niedorp en Velsen. Weerwind is lid van D66. Hij woont in Olst.

Voorzitter Tjepco van Voorst Vader: “het verheugt me dat wij twee sterke denkers met een grote maatschappelijke betrokkenheid bij het toezicht op ons kunstpodium kunnen betrekken. We vinden het belangrijk dat we diverse perspectieven hebben op het toezicht op de Oude Kerk. De rol omvat daarnaast het strategisch meedenken over hoe we het onderhoud van het rijksmonument kunnen borgen, hoe we nieuwe publieksgroepen kunnen aantrekken en maatschappelijke discussies kunnen prikkelen.”

Kalsky en Weerwind treden toe ter opvolging van Hermine Pool, senior curator Museum Ons’ Lieve Heer op Solder en Rein Kronenberg, jurist. Kronenberg blijft lid van het bestuur van het Restauratiefonds Oude Kerk.

Naast de twee nieuwe leden bestaat de Raad van Toezicht uit Tjepco van Voorst Vader (voorzitter), Esther Agricola, Wouter Han, Roosje Klap, Peter Tomson en Allard Meine Jansen.

Meer weten over de organisatie Oude Kerk? Lees Over Ons.

20211216 Oude Kerk 7046