Ana Navas – A veil as a glaze in de Oude Kerk

De Oude Kerk in Amsterdam presenteert van 25 mei tot en met 25 augustus A veil as a glaze.

De tentoonstelling A veil as a glaze, met glassculpturen van kunstenaar Ana Navas (Ecuador, 1984),  markeert de start van een nieuwe programmalijn in de zijruimtes van de Oude Kerk. In de presentatie staat de veil (sluier) symbool voor de complexiteit van onze waarneming. Zoals een sluier zowel verhult als onthult, presenteert Ana Navas werk waarin ze toont hoe onze blik op de wereld altijd beïnvloed wordt door onze persoonlijke geschiedenis, tijd en omgeving.

Een rode draad in het werk van Ana Navas is haar fascinatie voor details en motieven in de beeldcultuur die zich voortdurend verplaatsen tussen verschillende disciplines, zoals kunst en design, maar ook genres en tijdperken. Haar sculpturen zijn technisch verwant aan het brandschilderen van glas. De kleuren en vormen zijn ontleend aan details uit kleding en objecten uit bekende en minder bekende vrouwenportretten van kunstenaars zoals Rembrandt, Matisse en Picasso, maar ook aan het bloemenmotief van het behang van de Spiegelkamer in de Oude Kerk. Ana Navas laat in deze
werken nieuwe connecties ontstaan tussen beelden, ervaringen, ideeën, tijden en plaatsen die zich voegen in het interieur van de Oude Kerk waarin veranderingsprocessen zichtbaar zijn en van alle tijden.

De werken nodigen uit om op zoek te gaan naar bijzondere details in de Oude Kerk en daarbuiten om zo de werelden die daarachter schuilgaan, vol symboliek, persoonlijke associaties en
nieuwe betekenissen, te ontdekken.

Breed

Panelgesprek | Zondag 2 juni, 15:00 – 16:00

Tijdens de Amsterdam Art Week vindt er op zondag 2 juni een panelgesprek plaats. Directeur Mariette Dölle gaat samen met Ana Navas en curator Marianna van der Zwaag in gesprek over de dialoog tussen historisch erfgoed en hedendaagse kunst.

Over Ana Navas

Ana Navas, geboren in 1984 in Quito, Ecuador, en opgegroeid in Venezuela, is een multidisciplinair kunstenaar. Haar werk richt zich op thema's als assimilatie en toe-eigening, met de nadruk op de oorsprong van kunst- en designobjecten en de relatie tussen hoge en populaire cultuur. Van 2004 tot 2010 studeerde ze aan de Staatliche Akademie der Bildenden Kunste in Karlsruhe, waar ze van 2010 tot 2011 als Meisterschülerin (MA) bij Franz Ackermann bleef. Tussen 2012 en 2014 was ze resident bij De Ateliers in Amsterdam. Het werk van Navas wordt getoond op tal van solo- en groepstentoonstellingen en is opgenomen in museumcollecties in Nederland en in het buitenland.

3Package Deal 2022/2023

Ana Navas nam deel aan de 3Package Deal 2022/2023, een initiatief van het Amsterdams Fonds voor de Kunst (AFK) en Bureau Broedplaatsen van de Gemeente Amsterdam. Kunstinstellingen vormen een coalitie en begeleiden een jaar lang een talentvol kunstenaar. De Reinwardtacademie, H401, Museum Van Loon en de Oude Kerk vormen de coalitie Interhistoriciteit.

De in de Oude Kerk getoonde glaswerken zijn gemaakt bij MAKE in Eindhoven.