Veelgestelde vragen (FAQ)

Hier vind je antwoorden op veelgestelde vragen over je bezoek, (online) tickets, tentoonstellingen, het publieksprogramma en de (geschiedenis) van de Oude Kerk.

Toegangskaarten & gratis audiotour
Tickets zijn zowel online als aan de kassa verkrijgbaar. Met een toegangskaart heb je toegang tot de hedendaagse kunsttentoonstellingen, die op dat moment in de kerkzaal te zien zijn, als de historische zijruimtes met archiefpresentatie. De gratis audiotour (beschikbaar in Nederlands, Engels, Duits, Frans, Spaans en Italiaans) neemt je mee door de geschiedenis, architectuur en hoogtepunten van de Oude Kerk.

Toegankelijkheid
We willen graag dat iedereen de Oude Kerk op een prettige manier kan bezoeken. Helaas is ons historische gebouw niet volledig rolstoeltoegankelijk. Je kunt altijd gratis een begeleider meenemen. Voor uitgebreide informatie kun je ook terecht op de pagina over toegankelijkheid in Amsterdam van IAmsterdam. In de Oude Kerk is een toilet aanwezig voor mensen met een beperking. Hulphonden zijn welkom in de Oude Kerk. Wel graag de hond aanlijnen.

Parkeren & bereikbaarheid
Met het openbaar vervoer of te voet kom je het makkelijkst bij de Oude Kerk. De Oude Kerk bevindt zich op 8 minuten loopafstand van het Centraal Station. De uitstaphalte voor het openbaar vervoer is halte 'Dam'. De buurt is moeilijk toegankelijk voor auto’s en wij raden je
daarom aan met het openbaar vervoer te komen. Plan je route naar de Oude Kerk via Google Maps of via 9292 OV.

Parkeren is mogelijk in de parkeergarage Q-Park naast de Bijenkorf (ingang Beursplein 15). In de omgeving van de Oude Kerk geldt betaald parkeren.

Kun je met de boot bij de Oude Kerk komen?
Vanaf april is er een nieuwe cultuurroute over het water. De Cultuur Ferry is een econeutrale rondvaartverbinding die bekende én onbekende culturele plekken in Amsterdam Centrum-Oost via het water op een duurzame manier met elkaar verbindt. De Oude Kerk maakt ook onderdeel uit van deze route. Tickets zijn te verkrijgen via www.cultuurferry.nl. Deze zijn te boeken vanaf 19 april, een ticket voor de Oude Kerk is niet inbegrepen.

Geen evenementenlocatie
De Oude Kerk heeft een eigen kunst- en muziekprogrammering. Wij zijn geen evenementenlocatie en bieden geen verhuur van de locatie voor huwelijken, begrafenissen,
fotoshoots, borrels e.d.

Oudekerkgemeente - externe organisatie
De Oude Kerk stelt haar gebouw beschikbaar op zondagochtend en -avond voor de activiteiten van de Oudekerkgemeente. De kerkgemeente organiseert wekelijks een kerkdienst op zondagochtend om 11:00 uur en een vesper op zondagavond om 18:00 uur. De kerkgemeente is onderdeel van de Protestantse Kerk Amsterdam (PKA). Voor meer informatie over de Oudekerkgemeente of om contact op te nemen kijk hier.

Toegang kerktoren (tijdelijk gesloten)
De Oudekerkstoren is de toren van de Oude Kerk in Amsterdam, met Amsterdams oudste metselwerk. De OudeKerkstoren is niet inbegrepen bij een entreeticket voor de Oude Kerk, maar kan apart worden bezocht met een rondleiding (nu tijdelijk gesloten). De toren beschikt over een carillon, dat in het jaar 1858 door de gieterij Hemony gegoten is. Iedere dinsdag en zaterdag vinden er om 16:00 uur carillonconcerten plaats die buiten (gratis) te horen zijn. De Oudekerktoren is niet toegankelijk voor rolstoelgebruikers. Beklimming van de toren is op eigen risico.

Restauraties in de Oude Kerk
Ook dit voorjaar staat in teken van zorg voor het gebouw. In de oostgevel van de Mariakapel is een steiger opgetrokken om schade aan de muren en glas-in-lood ramen te herstellen. Lees hier meer over de geschiedenis van de ramen en het restauratieproces.

Tentoonstellingen, orgelconcerten en publieksprogramma
Jaarlijks presenteert de Oude Kerk twee grote tentoonstellingen en een uitgebreid verdiepend publieksprogramma. Rond de kerkruimte bevinden zich bijzondere historische stijlkamers met objecten uit ons archief.

Wanneer vinden er orgelconcerten plaats?
Sinds 2016 programmeert de Oude Kerk de Silence-concertserie op de maandelijkse vroege vrijdagochtenden (zomermaanden uitgezonderd). Vooruitstrevende musici worden uitgenodigd een electronisch-sonisch werk te maken voor de Oude Kerk. Daarnaast programmeert de Oude Kerk de serie Monuments-concerten, waarin traditie en vernieuwing in de orgelcultuur voorop staat. Kijk hier voor het volledige programma, actuele concertdata en tijden en reserveren van tickets.

Wat is er in het museum te doen voor kinderen?

Bij de Oude Kerk is een gratis speurblad verkrijgbaar (Nederlands en Engels) voor kinderen van 4-12 jaar. Samen met Dapper ga je op zoek naar zijn hondje Flip die zoekgeraakt is in de kerk. Onderweg kom je meer te weten over de vele bijzondere Amsterdammers die hier begraven liggen en de glas-in-lood ramen met familiewapens van burgemeesters van de stad.

Onderwijs/schoolgroepen/rondleidingen

De Oude Kerk ontwikkelt educatief aanbod voor jong en oud. Wandel samen met een rondleider of museumdocent door het oudste gebouw van Amsterdam en kies hier een van de rondleidingen die bij je past.

Oude Kerk Silence 45 high res 26 photo Maarten Nauw