Bekijk hier tentoonstelling details
Door niets toe te voegen maar juist door weg te laten, creëerde Germaine Kruip in haar werk regelmatig een nieuwe, theatrale omgeving. Zo onderzocht zij in de Oude Kerk hoe het gebouw oorspronkelijk werd aangelicht en hoe licht en duisternis zich verhouden tot de architectuur. Voor het werk Oude Kerk Untitled werden alle artificiële lichtbronnen die door de jaren heen in de kerk zijn aangebracht verwijderd, waardoor het dagelijkse zich met het theatrale vermengt. Door directe lichtbronnen en decoratieve verlichting achterwege te laten, werd de architectuur volledig blootgesteld aan de cyclus van het natuurlijke licht. Gedurende de tentoonstelling, tijdens de korte winterdagen, veranderde het daglicht van uur tot uur waardoor de kerk constant een andere gedaante aannam. Van zonovergoten tot spookachtig donker.
De taal van simpele geometrische vormen als cirkels of vierkanten is diep geworteld in de geschiedenis van ideeën, religie en kunst. Met behulp van deze vormen en een aantal subtiele ingrepen legde Kruip historische en culturele fenomenen als de impact van tradities en rituelen bloot. Het resultaat zijn zinsbegoochelende abstracties van licht en ruimte. Kruips abstracties hebben een dubbele betekenis. Enerzijds leggen zij een verband met het contemplatieve karakter van de Oude Kerk. Anderzijds beïnvloeden en veranderen zij de perceptie van de kijker.
Het vierkant, ooit een Modernistisch symbool, stond centraal in de speciaal voor de Oude Kerk gemaakte performance A Square, spoken. In de geschiedenis van het vierkant, suggereert Kruip, herkennen wij het verglijden van de tijd en de veranderlijkheid van onze perceptie.
Column Untitled uit 2011, is samengesteld uit honderden witte marmeren elementen die in hun ogenschijnlijk eindeloze herhaling een traditioneel patroon verbeelden. In de Oude Kerk bestond Column Untitled uit een 18 meter hoge kolom die zich in de Sint-Joriskapel tussen dakgewelf en zerkenvloer bevond. Met als ruimtelijk effect een suggestie van oneindigheid.
Germaine Kruip (Castricum, 1970) woont en werkt in Brussel en Amsterdam. Haar minimalistische installaties en acties interageren met sociale systemen zoals groepen mensen, tentoonstellingen en tentoonstellingsruimten. Kruip werd opgeleid aan DasArts, Amsterdam (1998-1999) en de Rijksakademie van Beeldende Kunsten, Amsterdam, (2000-2001).