01 oktober 2021 t/m 31 oktober 2021

Ana Guedes: vol.7 n.17 007 | 30'07" |121169_tape loop_7'13"

Oude Kerk en Hartwig Art Foundation presenteren een geluidsinstallatie van de Portugese kunstenaar Ana Guedes.

Boek nu
Oude Kerk x Ana Guedes 02 high res
Oude Kerk x Ana Guedes 05 high res
Oude Kerk x Ana Guedes 04 high res
Oude Kerk x Ana Guedes 01 high res

Eerder toonde Guedes onder meer werk bij Stroom Den Haag in DeFabriek in Eindhoven, het Playground Festival in Leuven en Museo Reina Sofía in Madrid. Guedes is één van de 15 geselecteerde kunstenaars die dit in 2021 heeft deelgenomen aan het Hartwig Art Foundation-project.

Bekijk ook

Bekijk hier tentoonstelling details

Geprikkeld door de wisselwerking tussen de persoonlijke en politieke geschiedenis die haar familiearchief weerspiegelt staat Guedes met haar werk stil bij de vraag welke verhalen worden doorgegeven en welke verloren gaan.

Over de installatie

Net als bij eerdere werken nam Guedes voor haar installatie in de Oude Kerk de platencollectie van haar Portugese familie als uitgangspunt. De platencollectie reisde over drie continenten en weerspiegelt zo de migratie van haar familie. De eerste platen werden in de jaren zestig van de vorige eeuw in Angola gekocht, na het uitbreken van de oorlog in de voormalige Portugese kolonie. Tot de jaren ’80 werd de collectie uitgebreid met vinyl uit Portugal en Canada. De krassen op de platen en de door motten opgegeten hoezen verraden het verstrijken van de tijd. Ze bestaan als passieve getuigen van een verplaatsing in tijd en ruimte. In de installatie verwerkte ze daarnaast opnames die ze onder meer maakte van het kleine orgel van de Oude Kerk.

Hartwig Art Foundation

Het Hartwig Art Production | Collection Fund is in 2020 opgericht en maakt onderdeel uit van de Hartwig Art Foundation. Het fonds stimuleert experimenten en creativiteit op het hoogste niveau. Jaarlijks ondersteunt het fonds een groep kunstenaars bij het maken van nieuw en ambitieus werk. De kunstwerken worden uiteindelijk door de Hartwig Art Foundation aangekocht en aan de Collectie Nederland geschonken. Op die manier levert het fonds een blijvende maatschappelijke bijdrage. Voor het Special Project 2020-2021 zijn samenwerkingen met presentatie-instellingen in Nederland aangegaan. Naast Oude Kerk zijn er presentaties van in totaal 15 kunstenaars te zien bij Kunstinstituut Melly (Rotterdam), Stroom Den Haag, Vleeshal (Middelburg) en Casco Art Institute (Utrecht).

Over Ana Guedes

Ana Guedes is een in Portugal geboren multidisciplinair kunstenaar die woont en werkt in Nederland. In haar artistieke praktijk combineert ze media zoals geluid, video, installatie en performance. Ze volgde een residentie programma aan de Jan van Van Eyck Academie in Maastricht en deed een master Artistic Research aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag en de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in dezelfde stad.