The Garden Which Is the Nearest to God | Taturo Atzu, 2015

Kunst en erfgoed
Een tuin is verrezen boven de Amsterdamse Wallen. Taturo Atzu realiseerde een sensationele transformatie door een tijdelijk platform op het dak van de Oude Kerk te bouwen. 'The Garden Which is the Nearest to God', een zomers panoramaterras, veranderde het dak van de Oude Kerk tien weken lang in een opwindende bezienswaardigheid. De superconstructie bood bezoekers een uniek uitzicht op de rosse buurt en gaf tegelijkertijd toegang tot een architectonisch domein dat normaal verborgen was voor het publiek. De ‘tuin’ stelde de hedendaagse betekenis van het monument ter discussie en legde de spanning tussen openbare en privéruimte bloot. Op het perron kon men een huiskamer in Amsterdamse stijl bezoeken. De engelvormige windvaan van de kerk fungeerde als tafelstuk en transformeerde het publiek in privé.