Mariakapel 41, Jacob Matroos Beeldsnijder

Kunst en erfgoed
Jacob Matroos Beeldsnijder is de enige bekende persoon van kleur die in de Oude Kerk begraven ligt. Samen met zijn tweelingbroer Ernst werd hij in 1780 geboren uit een Nederlandse vader, Wolphert Beeldsnijder, en een Afro-Surinaamse moeder, Betje van Beeldsnijder. Toen Jacob en zijn tweelingbroer Ernst geboren werden, was Betje Wolpherts tot slaaf gemaakt en om die reden werden de broers bij hun geboorte ook zijn bezit. We weten weinig over de gezinssituatie van Jacob en Ernst. Volgens de officiële documenten werden Betje en haar zoons in 1781 vrijgekocht en hadden Jacob en Ernst de kans om naar Nederland af te reizen voor een opleiding. Uiteindelijk werd Jacob in 1817 in de Oude Kerk begraven, terwijl het lot van zijn broer tot op heden onbekend blijft.