Heilig Grafkapel

Kunst en erfgoed
Het rode glas-in-loodvenster in de Heilig Grafkapel is een kunstwerk van Giorgio Andreotta Calò (Venetië, 1979) getiteld Anastasis en staat stil bij het gelaagde verleden van de Oude Kerk. Het benadrukt onder meer de oorsprong van de ruimte waarin het te zien is: de Heilig Grafkapel. Deze werd in 1515 gebouwd als 'prope sepulchrum domini' (het graf van Christus), replica van de Heilig Graf Kerk in Jeruzalem. Ook daar brandt rood licht; er wordt gewaakt bij het graf van Christus. Het glas is ambachtelijk, gepatineerd mondgeblazen glas in de kleur rood. De plaatsing van het raam veroorzaakte controverse en zelfs een rechtszaak. Daarom werd besloten om verder te praten over het werk en de veranderende betekenis van erfgoed. Vanaf de installatie wordt elk jaar op 21 juni, de langste dag van het jaar, een gesprek in de Oude Kerk georganiseerd.