22 september 2022 t/m 23 oktober 2022

Titia Ex: The Walk

The Walk onderzoekt de geschiedenis van licht en staat stil bij de vraag of de mens in beweging is, bezinnend, onderweg of stilstaat.

Boek nu
Oude Kerk presenteert The Walk Titia Ex 11 low res foto Maarten Nauw
Oude Kerk presenteert The Walk Titia Ex 16 low res foto Maarten Nauw
Oude Kerk presenteert The Walk Titia Ex 08 low res foto Maarten Nauw
Oude Kerk presenteert The Walk Titia Ex 02 low res foto Maarten Nauw

In de Oude Kerk hebben licht en verlichting door de geschiedenis heen een belangrijke en vaak symbolische betekenis. Mensen steken kaarsjes op ter nagedachtenis van een overleden geliefde, het zonlicht kleurt de voorstellingen van de gebrandschilderde ramen en de Heilig Grafkapel baadt in rood licht door het rode venster van kunstenaar Giorgio Andreotta Calò.

Bekijk ook

Bekijk hier tentoonstelling details

Deze herfst presenteert kunstenaar Titia Ex haar lichtkunstwerk, The Walk op zoek naar een betekenisvolle relatie met de kerkruimte.

installatie

Een grote bolvorm hangt in de as van de kerk. In de globe verkleuren vele ledlichtjes in een continue beweging. De lichtjes versterken de dynamiek van de ruimte, dan weer accentueert het werk de verstilde sfeer. Deze lichtvoorstelling versmelt in de installatie met beelden van een video. Hoewel Ex in het werk gebruikt maakt van hedendaagse kunsttechnieken is de inspiratie voor de lichtwervelingen een historische: Ex baseert zich op de verhalen van Dante Alighieri over zijn tocht naar en door de onderwereld. In zijn boek La divina commedia beschrijft hij een wanhopige zoektocht door een donker woud vol kwellingen, op zoek naar geluk en zingeving.

achtergrond

Licht, natuurlijk en kunstmatig, is een cruciaal aspect bij het bepalen van onze omgeving. Het bepaalt het ritme, voegt een toon toe en creëert persoonlijke ervaringen. Het beïnvloedt ons, hoe we ons voelen en hoe we ons dagelijks bewegen. Werken met licht in de openbare ruimte begint of eindigt niet in een fysieke vorm, maar is een overdracht van energie. Het kan een ruimte uit zijn anonimiteit halen, vaste patronen doorbreken en de essentie ervan veranderen. Het werk van Titia Ex is een speelse zoektocht naar wat het ritme is, de resonantie van de plek en hoe dit te voorzien van een poëtische echo.

biografie

Titia Ex is een beeldend kunstenaar gevestigd in Amsterdam. Ex studeerde film en fotografie aan de Rijksakademie in Amsterdam en was artist-in-residence aan de video-afdeling van de Musashino Art University in Tokio. Haar eerste experimenten als choreograaf van licht, tijd en ruimte vonden plaats in het theater. Hier werkte ze samen met dansers, acteurs en musici. Aan de Rijksakademie, maakte zij haar eerste installaties waarin licht een autonoom visueel element een centrale rol speelt.