26 mei 2023 t/m 24 september 2023

It's OK... commoning uncertainties

De Oude Kerk presenteert: It's OK... commoning uncertainties - een manifestatie van samenkomsten.

Boek nu
Oude Kerk Its OK inwijding kapel 12 low res foto Maarten Nauw

Maarten Nauw

Oude Kerk Its OK inwijding kapel 54 low res foto Maarten Nauw
Oude Kerk Its OK Twijfel cirkel 1 low res 19 foto Maarten Nauw
Oude Kerk Its OK Cirkel 4 Wortels in de Oude Kerk 23 low res foto Maarten Nauw
Oude Kerk Its OK Cirkel 4 Wortels in de Oude Kerk 02 low res foto Maarten Nauw
Oude Kerk Its OK Cirkel 3 high res 12 foto Maarten Nauw
Oude Kerk 17 09 2023 LND Wstudio 0000n

It's OK... commoning uncertainties is een project over het gemeenschappelijk maken van onzekerheden en het verhalen van verschillende realiteiten.

Bekijk ook

Bekijk hier tentoonstelling details

De Oude Kerk werd vroeger ook wel de ‘huiskamer van Amsterdam’ genoemd. Op initiatief van kunstenaar Jeanne van Heeswijk komen dit voorjaar en deze zomer meer dan honderd lokale en internationale bewoners, makers, denkers en activisten in de Oude Kerk bijeen. Met elkaar en bezoekers gaan zij in gesprek over actuele sociaal-maatschappelijke vraagstukken.

Achtergrond It's OK...

De wereld waarin we leven wordt getekend door globale en lokale crises. Daaruit vloeien onzekerheden voort die ons dagelijks bestaan beïnvloeden. Meer en meer voelen mensen zich buitengesloten van de manieren waarop hun dagelijkse omgeving wordt gevormd, bestuurd en gefinancierd, evenals van de zogenaamde 'succesvolle' toekomsten die op hen worden geprojecteerd. It’s OK... vindt plaats in de Oude Kerk, op De Wallen, een gebied dat in haar huidige realiteit constant wordt betwist. Buren, bezoekers, toeristen, ondernemers, beleidsmakers, en belanghebbenden hebben vaak tegenovergestelde wensen, dromen en behoeftes. Wat betekent het om gemeenschappelijk te zijn of worden, met frictie en tegenstrijdigheden?

Een manifestatie van samenkomsten

Gedurende de looptijd van de manifestatie worden meer dan veertig publieke bijeenkomsten georganiseerd. Sinds 2020 onderzoekt kunstenaar Jeanne van Heeswijk op uitnodiging van de Oude Kerk in het Wallengebied rondom de Oude Kerk hoe gemeenschapszin en diverse vormen van collectiviteit juist in de binnenstad kunnen bijdragen aan een leefbaarder weerbaarder sociaal weefsel. Waarbij – met uiteenlopende groepen Amsterdammers – voorbij de laag van toerisme – gekeken wordt naar wat er in de omgeving leeft. It’s OK... wil geen tentoonstelling zijn als spiegel op de maatschappelijke vragen van nu, maar een plek waar deze vraagstukken vrij kunnen worden besproken door de mensen die het (be)treft.

It's OK... collectief

It's OK... is samengesteld door Jeanne van Heeswijk, Yvonique Wellen, Isshaq Albarbary, Kateryna Filyuk, Ola Hassanain, Gijs Stork, Alejandra Ortiz, LiL, Charlotte, Joy Mariama Smith, SNAP, Ben Dragstra, Katia Krupennikova, Nathanja van Dijk, Gerbina van den Hurk, Lennard Roubos, Viola Renate en Satja Jurc Blagovič, in samenwerking met vele anderen.

Over Jeanne van Heeswijk

Jeanne van Heeswijk is een Nederlandse kunstenaar. Ze wordt gezien als belangrijke vertegenwoordiger van een breder sociaal engagement in de kunst. Haar grootschalige projecten zijn gericht op het creëren van gemeenschappen die het heft in eigen handen nemen om hun toekomst vorm te geven. In haar werk verbindt ze kunst met social design, maatschappelijke vraagstukken en politiek activisme. Haar projecten zijn onderdeel geweest van internationale biënnales in Liverpool, Shanghai en Venetië. Ze initieerde de afgelopen jaren langlopende lokale initiatieven in onder meer Philadelphia, Rotterdam, Liverpool, Edinburgh.

Mogelijk gemaakt door

Fonds21, Mondriaanfonds, AFK Amsterdam Fonds voor de Kunst, Stichting Doen & Gemeente Amsterdam Aanpak Binnenstad.