05 november 2022 t/m 10 april 2023

Ibrahim Mahama: Garden of Scars

Oude Kerk presenteert: Ibrahim Mahama – Garden of Scars.

Boek nu
Garden of Scars 01
005 OUDE KERK IBRAHIM MAHAMA GARDEN OF SCARS 2022 PH GJ van ROOIJ
Garden of Scars 20
Garden of Scars 23
Garden of Scars 09
Garden of Scars 11
Garden of Scars 15
Garden of Scars 04
Garden of Scars 25

"For me it was very interesting to be able to look at the memory of the space, in relation to the echoes of history, and connection to other spaces." Ibrahim Mahama.

Bekijk ook

Bekijk hier tentoonstelling details

Ibrahim Mahama groeide de afgelopen jaren uit tot een internationaal gerespecteerd kunstenaar. Speciaal voor de Oude Kerk ontwikkelde Mahama een ruimtevullende installatie. Dit is Mahama’s eerste solotentoonstelling in Nederland. Zijn werk onderzoekt een mondiale geschiedenis van handelsroutes, migratiestromen en (post)kolonialisme.

Over de installatie

Op uitnodiging van de Oude Kerk werkte Mahama de afgelopen twee jaar aan een nieuwe installatie. Garden of Scars verbindt de geschiedenis van de Oude Kerk met een internationale (historische) context. Verspreid door het gebouw staan honderden sculpturen opgesteld. In de nissen hangen grootschalige houtskooltekeningen. Honderden vleermuizen bevolken de gewelven. De sculpturen en tekeningen zijn samengesteld uit afgietsels en overtrekken (frottages) die hij maakte van de grafzerken in de Oude Kerk en de vloeren en muren van eeuwenoude (Nederlandse) forten langs de Ghanese kust. Zoals Fort Elmina (1482), een van de oudste Europese gebouwen in West-Afrika. De breuken en scheuren in de sculpturen en de krassen in de tekeningen verbeelden voor Mahama een geschiedenis van mislukking en reparatie.

Gedeelde geschiedenis

Het 3000m2 grote vloeroppervlak van de Oude Kerk wordt gevormd door grafzerken. Er zijn vele levensverhalen en herinneringen aan verbonden waar mensen zich tot op de dag van vandaag mee identificeren. Mahama beschouwt de grafstenen in de Oude Kerk als een vorm van collectief geheugen, en stelt vragen over de sociale en politieke aspecten van de vorming daarvan. De familiegeschiedenissen van de kooplieden, kapiteins, burgemeesters die in de Oude Kerk begraven zijn, worden door hem verbonden met de sporen van de geschiedenis van de eeuwenoude (Nederlandse) forten langs de kust van Ghana. De forten werden vanaf de 15e eeuw aan de West-Afrikaanse kust gebouwd door handelaren uit Europa, waaronder Nederlanders. Zo diende Fort Elmina aanvankelijk de goudhandel en speelde later een belangrijke rol in de ontwikkeling van de Trans-Atlantische slavenhandel. Mahama wil deze gedeelde geschiedenis zichtbaar maken en belicht de wereldwijde netwerken die gekoppeld zijn aan beide plekken.

Grootschalige installaties

De grootschalige installaties van Mahama raken aan belangrijke kwesties van onze tijd zoals de sociale en culturele gevolgen van wereldwijde handel en migratie. In zijn werk maakt hij vaak gebruik van gevonden materialen, waarmee hij mondiaal gedeelde geschiedenissen zichtbaar kan maken van plekken die geografisch ver van elkaar verwijderd zijn. Hij noemt zichzelf een tijdreiziger die verschillende plekken en perspectieven gelijktijdig toont. Mahama werd bekend door zijn installaties met juten zakken, die voor hem symbool staan voor de slechte kant van de globalisering: ze worden in Azië gemaakt, gebruikt voor de export van cacao vanuit Ghana, komen als afvalproduct weer terug in Ghana.

Over Ibrahim Mahama

Ibrahim Mahama (1987) groeide de afgelopen jaren uit tot een internationaal gerespecteerd kunstenaar. In 2019 vertegenwoordigde hij Ghana op de Biënnale van Venetië.  In 2019 richtte hij in Tamale het Savannah Centre of Contemporary Art op, waar onder meer workshops voor scholieren zijn en tentoonstellingen van Ghanese kunstenaars worden georganiseerd. In 2020 opende hij het uitgestrekte studiocomplex Red Clay Studio, met tentoonstellingsruimtes, onderzoeksfaciliteiten en kunstenaarsresidenties. In 2020 werd aan hem de Prins Claus Prijs toegekend voor zijn inzet voor de verbetering van sociale omstandigheden en de ontwikkeling van cultuur in zijn thuisland Ghana.